سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: علی کردان، قائم مقام وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد از همکاری جمهوری اسلامی و پادشاهی شیخ‌نشین عمان در میدان گازی کیش، خبر داد.

کردان که پس از عزل وزیر نفت سابق به سفارش احمدی‌نژاد به وزارت نفت وارد شد، در حال حاضر درباره مهم‌ترین سیاست‌های وزارت نفت اظهار نظر می‌کند.

 کردان با اشاره به تفاهمنامه‌های امضا شده بین ایران و شیخ نشین عمان به خبرنگاران گفت: در پی سفر هیات بلند پایه عمانی به ریاست معاون سلطان عمان به ایران، کار گروه مشترکی برای اجرای این تفاهمنامه‌ها تشکیل و ظرف مدت  ۷۲ ساعت کار فشرده‌ای در این زمینه انجام شد.

به گفته کردان، نتیجه کار فشرده این کار گروه امضای یک برنامه کاری بود که براساس آن، ظرف مدت 3 ماه قرارداد بهره‌برداری از میدان گازی کیش به عمانی‌ها واگذار خواهد شد. 

وی تصریح کرد: این قرارداد در 3 مرحله اجرا خواهد شد که مرحله نخست آن در خشکی و مراحل  بعدی آن دریایی است.

قائم مقام غلامحسین نوذری، زمان اجرای این عملیات را 4 سال و ارزش آن را برای مراحل یک و 2، 7 میلیارد دلار اعلام و پیش‌بینی کرد که این میزان برای اجرای مرحله ۳ تا ۱۲میلیارد دلار افزایش یابد.

شخص دوم وزارت نفت در ادامه افزود: عمانی‌ها متعهد شده‌اند سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی و تامین منابع مالی را خود عهده‌دار شوند. وی نحوه اجرای این قرارداد را به‌صورت بیع متقابل اعلام کرد و گفت: ایران به ‌عنوان کارفرما نحوه اجرای قرارداد را کنترل و بر آن نظارت خواهد کرد.

گاز ایران به عمان می‌رود

قائم‌مقام وزیر نفت با اشاره به اینکه میدان گازی کیش حدود  ۴۸  تریلیون فوت مکعب گاز دارد، گفت: با عملیاتی شدن این قرارداد، قرار است در مرحله نخست حدود یک میلیارد فوت‌مکعب گاز در اختیار عمانی‌ها قرار گیرد تا برای مصرف مورد نیاز این کشور به کار گرفته شود. کردان افزود: حدود  ۲  میلیارد فوت‌مکعب نیز در مرحله دوم به این میزان اضافه خواهد شد و بهره‌برداری از بقیه گاز این میدان گازی توسط ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه عمانی‌ها در این خصوص خواهان امضای قراردادی  ۲۵  ساله هستند، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در اولویت همکاری‌های گازی با ایران قرار دارند و عمان در این خصوص از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

کردان با اشاره به فرمول قیمت مورد توافق طرفین، خبر داد که فرمول قیمت فروش گاز به عمان همان فرمول قیمت فروش گاز به سوئیس است که براساس آن نسبت 50 درصد بهای نفت خام و 50 درصد فرآورده‌های نفتی بر عدد PZ (قیمت منطقه‌ای) مورد توافق قرار گرفته است.

این تفاهمنامه شب گذشته بین علی کردان، قائم‌مقام وزیر نفت دولت نهم جمهوری اسلامی و مقبول، وزیر صنایع و تجارت و رئیس شرکت نفت عمان به امضا رسیده است.

حضور اقتصادی شیوخ در تهران

شب گذشته معاونان رئیس جمهوری اسلامی و نخست‌وزیر پادشاهی عمان، در پی مذاکرات و امضای اسناد همکاری به توافقی راهبردی - سیاسی دو کشور و امضای قرارداد همکاری رسیدند.

پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی و معاون پادشاه عمان پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان تهران و مسقط، از گسترش همه جانبه روابط میان دو کشور ابرازخرسندی کردند.

پس از این مراسم در نشست خبری مشترک با فهد بن محمود آل سعید معاون پادشاه عمان با اشاره به روابط عمیق جمهوری اسلامی ایران و عمان و سوابق تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و دینی دو ملت گفت:‌ سفر معاون پادشاه عمان به ایران موجب تحول شگرف در روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور می شود.

وی مواضع ایران و عمان را درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در زمینه تعامل و همکاری با یکدیگر مشترک خواند.

داوودی با اشاره به اسنادی که به امضای مقامات دو کشور رسید، میدان گازی کیش را یکی از بهترین منابع گاز شیرین ایران توصیف کرد و افزود: سندی که در زمینه سرمایه گذاری مشترک برای توسعه و بهره‌برداری از این میدان گازی امضا شد به ارزش 7 میلیارد دلار است که می‌تواند تا 12 میلیارد دلار افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گردشگری را بستر بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و روابط فرهنگی و گسترش رفت‌وآمد مردم دو کشور خواند و با اشاره به امضای سند راهبردی میان وزیران امور خارجه دو کشور گفت: این سند نقش تعیین‌کننده‌ای در هماهنگی مواضع تهران و مسقط در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ در سایه تعامل و همکاری کشورها و پس از خروج بیگانگان از منطقه، زمینه برای توسعه همه جانبه منطقه به ویژه در بخش اقتصادی فراهم خواهد شد.
معاون پادشاه عمان خاطرنشان کرد: اسنادی که امروز امضا شد، یکی از گام‌های بلند و متعددی است که دو کشور برای تعمیق و گسترش همکاری‌ها برمی‌دارند.

کد خبر 49567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز