یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: صادرات گاز در کشور به دلیل رشد غیرقابل کنترل مصرف در داخل به ایده‌ای غیر ممکن تبدیل شده است.

به اعتقاد بسیاری، ادامه روند جاری مصرف گاز طرح‌ها و برنامه‌های صادرات گاز کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در شرکت صادرات گاز ایده ای با هدف صادرات در مقابل صرفه جویی مطرح است که در این زمینه قراردادی نیز با یک شرکت سوئیسی امضاء شده است.

برای آگاهی در این زمینه با نصرت‌الله سیفی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز گفت‌وگو کرده‌‌ایم.

  •  از طرح جدید شرکت صادرات گاز در مورد صرفه جویی و صادرات سخن گفتید این طرح چیست؟

بر مبنای این طرح که تفاهم نامه ای نیز براساس آن با سوئیس امضا کرده‌ایم،شرکت های خارجی با ارائه راه‌های صرفه‌جویی در نیروگاه‌ها و نظام فنی تولید برق کشور به ذخیره سازی‌گاز در کشورما کمک می کنند و به میزان گازی که صرفه‌جویی می‌شود، می‌توانند از کشور گاز صادر کنند.

این میزان گاز می‌تواند به عنوان هزینه سرمایه‌گذاری برای اصلاح تولید برق در کشور باشدو یا به‌طور مستقل صادرات و براساس قیمت‌های روز خریداری شود.

  •  این طرح آیا فقط در نیروگاه‌ها اجرایی می‌شود یا به دیگر بخش‌های اقتصادی و حتی مصرف خانگی نیز تعمیم داده می‌شود؟

هدف ما تعمیم آن به همه بخش‌هاست؛ یعنی از صرفه‌جویی درمصرف گاز در نیروگاه‌ها آغاز شده و به همه بخش‌ها قابل تعمیم است حتی بخش خانگی.

  • این طرح چه توجیه اقتصادی دارد؟

امروز 150 میلیون متر مکعب مصرف گاز نیروگاه‌های ماست. این میزان گاز در حال حاضر 36 هزار مگاوات برق تولید می کند و 30 درصد راندمان دارد که با فناوری‌های جدید، این بهره‌وری از گاز مصرفی تا 60 درصد افزایش می‌یابد؛ یعنی تولید 36 هزار مگاوات برق می‌تواند با مصرف 70 تا 80 میلیون مترمکعب گاز عملی شود و ما به همین میزان گاز اضافه خواهیم آورد. این گاز مازاد می تواند صادر شود.

  • در حال حاضر در این زمینه چه کرده‌اید؟

با شرکت ای جی ال سوئیس به تفاهم رسیده ایم که برای اجرا در کشور طرح‌های مشخصی به دست بیاوریم و مطالعات اقتصادی لازم را نیز انجام دهیم تا هم خود آنان وهم شرکت‌های دیگر این طرح ها را اجرا کنند. این شرکت همان شرکتی است که برای صادرات گاز برای تولید برق به اروپا با ما قرارداد بست.

کد خبر 49376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز