شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

محمدعلی توحید: سال‌ها برنامه‌ریزی غلط و محروم کردن اهالی یک منطقه از حقوق خود با چه بهایی قابل جبران است.

یک ‌سال بهره‌برداری از گاز مجانی؟

این وعده غلامحسین نوذری به مردم مسجد سلیمان در صدمین سال بهره برداری از نخستین چاه نفت در ایران بود. آیا سال‌ها بی‌توجهی به این منطقه و بهره‌مند نبودن آنان از ذخایری که زیر‌پایشان است با یک‌سال گاز مجانی جبران می‌شود یا بر درد و رنج مردم این منطقه می‌افزاید؟!

متأسفانه سیاست‌های عوام‌گرایانه واگیردار است و نمی‌توان از آن گریخت. گاز‌مجانی سال‌ها است مردم کشور‌ ما را بهره‌مند می‌کند. نه تنها گاز، بلکه بنزین و نفت مجانی و بسیاری از یارانه‌های متعدد مشخص نیست با چه هدفی پرداخت می‌شود.

اگر گاز مجانی خوب بود چرا تراز مصرف گاز کشور هر‌سال از شرایط ناگوارتری برخوردار و مشکلات انرژی کشور بیشتر می‌شود. آیا بهتر‌نیست برای مردم ساکن مسجد سلیمان به‌جای یک‌سال گازمجانی گاز با قیمت واقعی محاسبه‌ اما تعهد داده می‌شد که درآمد حاصل از فروش این گاز صرف توسعه این منطقه شود.

احداث پالایشگاه گاز در مسجد سلیمان، پایان دادن به اتلاف گاز این منطقه و تولید مواد ارزشمند از آن کار مثبتی است، اما پیشنهاد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مبنی بر اشتراک پذیری ۲۰ هزار مشترک به‌طور رایگان تا پایان سال ۸۸ در مسجد سلیمان تا چه حد منطقی به‌نظر رسیده و آیا در حال حاضر کشور با بحران تولید گاز مواجه نیست؟!

در شرایطی که در زمستان امسال به‌طور قطع با کمبود گاز در برخی شهرها مواجه هستیم و همه مسئولان کشور براین امر واقف هستند که باید هزینه گاز در کشور واقعی شودتا هزینه توسعه آن  به دست آید، مصرف با گام‌های بلند‌تر از تولید پیش نرود و هزینه‌های واقعی گاز محاسبه شود، چرا باید باز به مصرف مجانی گاز دامن زد؟

آیا بهتر نبود که به ۲۰ هزار مردم مسجدسلیمان وعده داده می‌شد که هزینه مصرف گاز آنان واقعی محاسبه شده و همه در‌آمد آن صرف توسعه همان منطقه می‌شود؟!

از دیگر پیشنهادهایی که وزیر نفت با آن موافقت کرده است، واگذاری انشعاب رایگان گاز مصرفی به خانوارهای زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد مسجدسلیمان است. این‌که چه تعداد خانوار در این منطقه تحت پوشش کمیته امداد بوده یا از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند هستند، بسیار روشن است.

به راحتی می‌توان این آمار را به دست آورد و خانوارهایی که به‌واقع توان کار نداشته و نیازمند حمایت هستند را مشخص کرد. اما نکته اساسی آن است که اشتباهات گذشته را در مسجد سلیمان تکرار نکنیم.

همچنین غلامحسین نوذری در مراسم بهره برداری از پالایشگاه مسجد سلیمان، هدف از گشایش این پالایشگاه را بهره‌مندی مردم این منطقه از نعمت گاز و افزایش توجیه اقتصادی برای ایجاد صنایع انرژی بر در مسجد سلیمان اعلام کرده است.

پرسش مطرح این است که آیا در سالروز بهره‌برداری از نخستین چاه نفت در کشور، بهتر نبود که برای کمک به محرومان منطقه کلنگ احداث چند کارخانه با توجیه اقتصادی به زمین زده شده و برای جوانان امروز و فردای مسجد سلیمان وعده زندگی بهتر و نه یک ‌سال گاز مجانی داده می‌شد.

علاوه براین وزیر نفت از انعقاد قرارداد توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان خبر داده و گفته است، طبق این قرارداد نفت تولیدی از این میدان از روزانه 4 هزار بشکه به روزانه ۲۵ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. اما مشخص نیست در مرحله اجرای این وعده‌ها آیا گاز مجانی، عملی خواهد شد؟!

کد خبر 52888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز