چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر نفت درباره کسری گاز در نیمه دوم سال گفت: با وارد شدن گاز مراحلی 9 و 10 و همچنین حدود 25 میلیون متر مکعب گازی که قرار است

 نفت مرکزی تحویل پالایشگاه‌ها دهد و نیز با صرفه جویی مردم، مشکل کمبود گاز نخواهیم داشت.

غلامحسین نوذری وزیر نفت در پایان جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر تاکید کرد با راه‌اندازی مراحل 9 و 10 پارس‌جنوبی حدود 50 میلیون متر مکعب گاز وارد مدار خواهد شد.

وزیر نفت تاکید کرد: کسری اعلام شده برای مصرف گاز، در حالی است که سوخت دوم به نیروگاه‌ها و صنایع کشور تحویل نشود و بسیاری از نیروگاه‌ها در زمستان با سوخت دوم کار  کنند.  به گفته وی 5 مرحله میدان گازی پارس جنوبی امسال تکمیل و عملیات بهره برداری از مراحل 6 تا 10 میدان گازی پارس جنوبی امسال به بهره برداری می‌رسد.

پیشرفت اجرای مراحل 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی بی‌سابقه است. پاییز امسال گاز این دو مرحله را در شبکه گاز کشور خواهیم داشت که برای اجرای این طرح هم اکنون 10 هزار نفر در مراحل 9 و 10 پارس جنوبی فعالیت دارند. 

وی در مورد مرحله‌12 این میدان نیز گفت: حجم گاز مرحله‌12 میدان  پارس جنوبی به اندازه 3 مرحله این میدان است که عملیات حفاری مرحله‌12 طی چند روز آینده شروع می‌شود.

وی درباره مطلبی که خبرگزاری بلومبرگ در مورد فروش نفت سنگین ایران به قیمت ارزان که در نفتکش‌های روی آب خلیج فارس ذخیره شده است، گفت: مطالب کاملا متضاد در این گزارش مطرح شده است.

از طرفی گفته نفت را ارزان می‌فروشیم و از سوی دیگر گفته که نفت روی دریا در نفتکش‌‌ها ذخیره شده است.

نوذری افزود: اگر نفت را ارزان می‌فروختیم، نفت روی دریا نمی‌ماند و این میزان فروش برای این فصل طبیعی است؛ البته ما در گذشته نیز از 60‌میلیون تا 120 میلیون بشکه نفت روی دریا داشتیم.  وی تصریح کرد: مهم این است که سهم اوپک خود را حفظ کنیم و آن را توزیع کنیم.

برنامه ریزی برای حذف یارانه انرژی

در همین حال به گزارش مهر، نوذری همچنین گفت: دولت برنامه‌ای برای حذف سهمیه بندی بنزین ندارد ولی تاکید کرد: از ابتدای سال 1391 بنزین طبق قانون بدون یارانه باید عرضه شود.

وزیر نفت با بیان اینکه براساس قانون، باید برنامه ریزی کنیم تا از ابتدای سال 1391 سوخت با قیمت آزاد عرضه شود، تاکید کرد: باید شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که درسال مورد نظر قیمت حامل‌های انرژی آزاد شود.

به گفته وی فروش بنزین آزاد با قیمت 400 تومان در‌حال حاضر تنها یک درصد فروش کل بنزین در کشور را شامل می‌شود اما با فراهم شدن زیر‌ساخت‌های لازم، مصوبه مجلس در زمان مقرر باید اجرایی شود.

کد خبر 55463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز