همشهری آنلاین: گازپروم روسیه، بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز دنیا، سه‌شنبه 29 بهمن اعلام کرد: اجرای طرح های بزرگ انرژی در ایران را به عهده می‌گیرد.

ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد: شرکت دولتی گازپروم  روسیه که یک چهارم نیازهای گازی اروپا را تامین می‌کند، اعلام کرد:با توسعه مراحل بیشتری از میدان گاز عظیم پارس جنوبی در ایران و همچنین میدان‌های نفتی این کشور موافقت کرده است.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه تهران گفته است قراردادهای مربوطه "تقریبا قطعی شده" افزود: این معامله می‌تواند موجب تعجب برخی سرمایه‌گذاران در گازپروم، که یکی از ‪ ۱۰‬شرکت برتر دنیا از لحاظ ارزش سهام است، شود چرا که این شرکت به دنبال تقویت حضورش در آمریکا است که مصرانه از شرکتهای خارجی خواسته است روابط کاری با ایران را قطع کنند.

به گزارش رویترز، گازپروم در بیانیه‌ای گفت که این معامله روز سه‌شنبه در مذاکرات آلکسی میلر، مدیر شرکت، با غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران منعقد شده اما اشاره‌ای به رقم سرمایه‌گذاری نکرد.[سفر مدیرعامل گاز پروم روسیه به تهران]

در بیانیه گازپروم آمده است "دو طرف در مورد توسعه مشترک دو یا سه بلوک پارس جنوبی و همچنین مشارکت گازپروم نفت در طرحهای تولید نفت ایران توافق کرده‌اند." شرکت گازپروم نفت، بازوی نفتی گازپروم است.

این گزارش حاکی است که قبل از اعلام این قرارداد سهام گازپروم با ‪۲‬ درصد افزایش در بورس مسکو بسته شد و پس از انتشار بیانیه مذکور با ‪۲/۱۶‬ درصد افزایش در بازار سهام لندن معامله شد.

گازپروم، به همراه توتال فرانسه و پتروناس مالزی، از قبل نیز در مراحل ‪ ۲‬و ‪ ۳‬میدان گاز پارس جنوبی - طرحی که حدود دو میلیارد دلار ارزش دارد - سرمایه‌گذاری کرده ‌است.

طبق آمار مؤسسه "آمریکن انترپرایز"، روسیه بین سالهای ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪۲۰۰۷‬ نزدیک به ‪ ۴‬میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

رویترز همچنین به نقل از خبرگزاری وزارت نفت ایران "شانا" اعلام کرد: غلامحسین نوذری گفته است: یک مقام ارشد گازپروم "برای قطعی کردن این دور از مذاکرات طی دو ماه آینده به تهران سفر می‌کند."

از نوذری همچنین نقل قول شده که "گازپروم ابراز تمایل کرده است در طرح‌های بخش بالادستی و همچنین ‪) LNG‬گاز طبیعی مایع‌شده) حضور داشته باشد.

کد خبر 44828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز