محمد هیراد حاتمی: در حالی که وزیر انرژی ترکیه بار دیگر مدعی شد که به دلیل کاهش مجدد دمای هوا در ایران صادرات گاز طبیعی این کشور به ترکیه برای دومین بار طی دو ماه گذشته قطع شده است، سید رضا کسایی زاده، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با همشهری ضمن رد این ادعا گفت:" صادرات گاز ایران به ترکیه کما فی السابق ادامه دارد.

صادرات گاز ایران به ترکیه پس از سه هفته توقف در 27 ژانویه از سر گرفته شده با این حال  "حلمی گولر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه جمعه شب در آنکارا گفت: گاز صادراتی ایران به ترکیه از امروز (جمعه) دوباره قطع شد.

 حلمی گولر که در جشنی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در هتل هیلتون آنکارا شرکت کرده بود، این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد "آخرین وضعیت در گاز صادراتی ایران به ترکیه" عنوان کرد. "حلمی گولر همچنین به خبرنگار ایرنا در آنکارا در این مورد گفت: "گاز صادراتی ایران به ترکیه دوباره قطع شد که این، مشکلاتی برای ترکیه فراهم می‌آورد."

حلمی گولر گفت: "البته این مشکل (قطع گاز) به دلیل سرمای شدید (در ایران) پیش آمده است که امیدواریم به زودی حل شده و جریان گاز دوباره برقرار شود." گولر گفت: "مقامات ترکیه با مقامات ایرانی در این مورد گفتگو می‌کنند."

گولر همچنین در پاسخ به یک خبرنگار ترکیه‌ای در مورد یافتن راه‌های قطع نشدن گاز صادراتی ایران به ترکیه" گفت: "برای بای پاس کردن تبریز و ارومیه از مسیر انتقال گاز ایران به ترکیه، طرحی در حال بررسی است که انتظار می‌رود با اجرایی شدن آن، مشکل انتقال گاز به ترکیه تا حد زیادی حل شود." وزیر انرژی ترکیه گفت: "در ورای این کار، گروه‌های کارشناسی دو کشور روی طرح‌های همکاری‌های وسیع در انرژی برق و گاز گفت و گو می‌کنند."

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد طرح "نابوکو" گفت که این طرح به سرعت در حال شکل‌گیری است و شرکت بزرگ "آر.دبیلیو.ئی" از آلمان به عنوان ششمین شریک هم به طرح پیوست و البته که ایران یکی از کشورهای بزرگ تامین کننده گاز برای طرح "نابوکو" است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه افزود: "گفتگوها در مورد نابوکو ادامه دارد و اصولا در طرح‌های بزرگ هم، گاهی جزئیات خیلی بررسی می‌شود." در طرح عظیم شش میلیارد دلاری احداث خط لوله برای انتقال گاز ایران و حوزه دریای خزر به اروپا موسوم به "نابوکو"(NABUCCO) که با پیوستن شرکت بزرگ آلمانی "آر.دبیلیو.ئی." جان تازه‌ای گرفته، شش کشور ترکیه، آلمان، اتریش، رومانی، بلغارستان و مجارستان مشارکت دارند.

 به تحلیل کارشناسان موضوع احیای طرح نابوکو که سال‌ها به دلیل اعمال فشارهای آمریکا و برخی مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه مسکوت مانده بود، بعد از انعقاد تفاهمنامه مهم همکاری انرژی ایران و ترکیه در تیر ماه سال جاری و عزم دولت آنکارا در جامه عمل پوشاندن به این طرح، در دستور کار اجرایی قرار گرفته است.

 طول خط لوله نابوکو هزار و ‪ ۹۸۰مایل و هزینه احداث آن بیش از شش میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. هم‌اکنون شرکت‌های بوتاش از ترکیه، "ام.او.وی." از اتریش، "بورگاز" از بلغارستان، "ام.ا.ال." از مجارستان، "ترانس گاز" از رومانی در آن سهیم هستند.

 این کشورها با تشکیل شرکت بین‌المللی "نابوکو"، آن را مسئول تهیه و هماهنگی مراحل پروژه و برآورد هزینه کرده‌اند. در موافقتهای اولیه احداث این خط لوله از خاک جمهوری اسلامی ایران تا "بام گارتن" اتریش مطرح شده است.

 همشهری امارات

کد خبر 43810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز