چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجلس با اشاره به لایحه بودجه سال 87 و اینکه مهمترین دستور کار مجلس در هفته آینده می باشد، گفت: این لایحه مهمترین لایحه قانونی کشور و بزرگترین وظیفه مجلس است.

به گزارش خانه ملت، غلامعلی حداد عادل در نشست خبری روز چهارشنبه 5 دی ماه 1386 ضمن تبریک عید سعید غدیر ، افزود: امسال نیز مذاکراتی بین دولت و مجلس انجام شده بود که یک تغییراتی در لایحه بودجه داده شود. ما هم تصدیق می کردیم که لایحه بودجه احتیاج به اصلاحاتی دارد. 

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: یکی از این اصلاحات خارج کردن تبصره های بودجه و تبدیل آن ها به قانوی دائمی و دیگری سبک کردن این لایحه بود که مجلس نسبت به هر دو موضوع به طورکلی نظر موافق داشت.

وی ادامه داد :تبصره های بودجه تحت عنوان اصلاحیه ای در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به مجلس تقدیم شد. مجلس هم بلافاصله برای بررسی آن کمیسیون مشترکی تشکیل داد. این کمیسیون به کلیات این لایحه رای نداد.

حداد عادل گفت: در حال حاضر ما نظر خود را به دولت به این صورت منتقل کرده ایم که دولت هرچه زودتر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند، طبعاً حالا که تبصره ها جداگانه به تصویب نرسیده است دولت می تواند تبصره هایی را که برای اجرای بودجه 87 ضروری می داند در لایحه بگنجاند و در بخش ردیف ها هم این تقلیلی را که مورد نظرش می باشد اعمال کنند. جال مجلس ممکن است در باب ردیف ها نظر خاص داشته باشد و برخی ردیف ها را اضافه کند.

وی ادامه داد:مسئله تعداد ردیف ها یکی از مسائلی است که مجلس و دولت باهم گفتگو دارند و در صحن هم لازم شود مجلس به بعضی از ردیف ها ممکن است اضافه کند ولی در هر حال کمابیش در حال حاضر بودجه تقدیم ناچارا باید شاکله سالهای گذشته خود را داشته باشد.

علت ردشدن کلیات لایحه اصلاحی در قانون تنظیم بخش از مقررات دولت

رئیس مجلس در خصوص علت ردشدن کلیات لایحه اصلاحی در قانون تنظیم بخش از مقررات دولت گفت: نمایندگان متوجه شدند اگر بخواهند ابتدا این لایحه را به تصویب برسانند و بعداً وارد لایحه بودجه شوند دیگر وقتی برای بررسی بودجه امسال نخواهند داشت زیرا این لایحه مفصل بود، نمایندگان نیز پیشنهادات زیادی در مورد جزئیاتش داده بودند و خود آن لایحه به یک لایحه بودجه تبدیل شده بود که هم در کمیسیون کار داشت و هم اگر به صحن می آمد یکماه تا یکماه و نیم ممکن بود بررسی آن طول بکشد. بعد از آن تائید شورای نگهبان و پس از آن هم برای تقدیم لایحه بودجه مبنا قرار گیرد. با توجه به اینکه امسال انتخابات را هم در پیش داریم و نمایندگان علاقمند هستند در حوزه های انتخابیه خود حضور داشته باشند حقاً ممکن نبود که ما لایحه بودجه را به بعد از این لایحه موکول کنیم، لذا این لایحه را فعلاً کنار گذاشتند.

وی تاکید کرد: ما منتظر بودجه هستیم و از دولت هم می خواهیم که لایحه بودجه را فوری به مجلس دهد که ما در اوائل شروع به کار مجلس بعد از این تعطیلات چند روزه ای که در پیش داریم این لایحه را از دولت دریافت کنیم تا براساس زمان بندی های مقرر در آیین نامه بتوانیم این لایحه را به موقع به تصویب برسانیم.

حداد عادل گفت: ممکن است بعضی از تبصره ها را هم نمایندگان با سازوکار هایی مثل تقدیم طرحهای دو فوریتی از میان تبصره های موجود انتخاب کنند و آنها را جداگانه به تصویب برسانند.

وی با اشاره به اینکه ما بعضی از تبصره های بودجه های سابق مثل تبصره 6 و 13 که به مسکن و سوخت مربوط می شد را جداگانه در مجلس تصویب کردیم، ادامه داد: ممکن است تبصره های مورد احتیاج قانون بودجه را هم جداگانه به تصویب برسانیم.

وی گفت:ما در آستانه یک کار سنگین قرار دادیم و انتظار داریم دولت هم به موقع لایحه بودجه سال 87 را به مجلس تقدیم کند.

معرفی وزیر آموزش و پرورش توسط دولت

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار خانه ملت در خصوص اینکه مجلس در آستانه انتخابات قرار دارد و فرصت محدودی برای بررسی طرح ها و لوایح دارد، تکلیف معرفی وزیر آموزش و پرورش چه می شود؟ گفت: این هم یکی از مسایلی است که در هفته های آینده با آن مواجه هستیم.

وی افزود: امیدواریم دولت هر چه زودتر فرد پیشنهادی خود را برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند و طوری نشود که این معرفی به روزهای پایانی مهلت مقرر در قانون اساسی موکول شود.

حدادعادل تصریح کرد: ما انتظار داریم رای گیری برای وزیر جدید آموزش و پرورش در زمانی صورت گیرد که مجلس در تنگنای وقت نباشد.

غلامعلی حدادعادل در خصوص اینکه دولت چه زمانی گزارش لایحه بودجه سال 86 را به مجلس ارائه خواهد کرد، گفت:رئیس جمهور می تواند همزمان با تقدیم لایحه بودجه سال 87 به مجلس گزارشی هم راجع به بودجه 86 و پیشرفت برنامه چهارم ارائه دهند چون این دو از هم جدا نیست.

وی افزود: در هر حال مجلس دیدگاه های خود را که در بودجه سال های 85 یا 86 اعمال کرده طبعا حفظ خواهد کرد و در بودجه سال 87 هم آنها را اعمال خواهد نمود.

زمان بندی جلسات علنی در زمان انتخابات مجلس

وی در خصوص زمان بندی جلسات علنی در زمان انتخابات مجلس هشتم گفت: ما هنوز برای تعطیلات در ایام انتخابات زمان بندی دقیق و نهایی اعلام نکردیم، اما آنچه از دولت انتظار داریم این است که در هفته اولی که مجلس بعد از 16 دی ماه کار خود را آغاز می کند دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند.

وی خاطرنشان کرد: من از این فرصت مصاحبه خبری امروز استفاده کرده و این انتظار را به دولت منتقل می کنم.

حدادعادل در ادامه افزود: چون تاریخ دقیق هنوز نهایی نشده اجازه دهید بعدا اعلام کنم. البته تلاش خواهیم کرد که مجلس حداکثر جلسات خود را برگزار کند اما با توجه به در پیش بودن انتخابات برنامه کاری مجلس با یک انعطافی اعمال خواهد شد و برای مجلس تصویب لایحه بودجه سال آینده در اولویت قرار دارد.

طرح استیضاح وزیر کشور

رئیس مجلس با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر کشور و تحول در مدیریت اجرایی انتخابات تاثیر منفی در سلامت انتخابات نخواهد گذاشت، گفت: استیضاح یکی از حقوق نمایندگان است و چنانچه شرایط مقرر در آیین نامه پیش بینی شده مجلس تامین شود، هیات رئیسه موظف است استیضاح را به جریان بیندازد و این موضوع جدا از مصلحت اندیشی است.

وی افزود: استیضاح وزیر کشور در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به بار سنگین آن امری تعجب آور است و قطعا این سوال که برای شما خبرنگاران پیش آمده در ذهن نمایندگان هم وجود دارد و باید دید که نمایندگان در این خصوص چه تصمیمی را اتخاذ می کنند.

غلامعلی حدادعادل ادامه داد: البته استیضاح وزیر کشور هنوز رسما از سوی هیات رئیسه اعلام وصول نشده و باید دید که آیا این شرایط اعلام وصول را حفظ می کند یا خیر.

اظهارات رئیس جمهور عراق درباره قرارداد 1975 الجزایر

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات طالبانی رئیس جمهور عراق درباره قرارداد 1975 الجزایر گفت: اظهاراتی که به طالبانی نسبت داده می شده از نظر ما تعجب آور است و امیدواریم آنچه از وی نقل شده درست نباشد.

وی افزود: در هر حال نظر ما این است که قرارداد الجزایر یک قرارداد حقوقی معتبر است، اگر چه امضا کنندگان آن امروز وجود ندارند اما قرارداد وجود دارد چرا که قرارداد بین دو شخصیت حقوقی و نه حقیقی بسته شده است.

حدادعادل تصریح کرد: زیر سوال بردن قراردادهای بین المللی پیامدهای منفی گسترده ای دارد که کمتر کشوری حاضر به تحمل آن است و امیدواریم این موضوع مشکلی را در روابط ما با عراق ایجاد نکند.

اقدامات مجلس برای مهار تورم

وی همچنین در خصوص اقدامات مجلس برای مهار تورم گفت: مهمترین اقدام مجلس هفتم برای مهار تورم، اصرار بر انقباضی بودن لایحه بودجه است چرا که مجلس همواره وجود نقدینگی را عامل تورم می دانست و این موضوع در بودجه سال 85 نیز یکی از موارد اختلاف مهم بین مجلس و دولت بود.

حدادعادل ادامه داد: در آن زمان دولت اصرار داشت 12 هزار و 500 میلیارد تومان برای کارهای عمرانی در نظر گرفته شود که مجلس این رقم را در کمیسیون تلفیق به هفت هزار و 500 میلیارد تومان تقلیل داد، که پس از آن در صحن علنی به مناقشه جدی تبدیل شد و در نهایت با رقمی در حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومان به تصویب رسید.

وی افزود: دولت درصد بود کارهای عمرانی را توسعه دهد، اما مجلس تردید داشت که این بودجه قابلیت جذب در جامعه را داشته باشد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: دولت در سال 86 اعلام کرد که شیوه انقباضی را برای لایحه بودجه در پیش گرفته و مجلس هم آن را تایید کرد و این موضوع در سال گذشته محل مناقشه بین دولت و مجلس نبود و امسال هم دولت اعلام کرده که آن روش را در پیش می گیرد.

وی افزود:رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم علت اصلی تورم را بالا بودن نقدینگی عنوان کرد. طبعا راهکار اصولی که مجلس در پیش گرفته و دولت را موظف به تبعیت از آن کرده همین موضوع است و مجلس همچنین اقداماتی را برای نظارت بر قیمت ها و یافتن علت های دیگر که همیشه مطرح بوده را دنبال می کند تا از بعضی تغییر قیمت ها جلوگیری کند.

حداد عادل با اشاره به سخنان رئیس جمهور در این برنامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل موثر، قیمت مسکن بود. مجلس با همدلی و همکاری لایحه ای را که دولت در خصوص قیمت مسکن به مجلس تقدیم کرد را به تصویب رساند تا تب قیمت مسکن فرو بنشیند و اکنون ملاحظه می کنید که منحنی صعودی قیمت مسکن به خط مستقیم افقی تبدیل شده است و افزایش قیمت مسکن متوقف گردیده است.

وی افزود:مجلس لایحه بودجه امسال را به گونه ای بررسی خواهد کرد تا هم مبانی آن حفظ شود و هم تورم زا نباشد.

خبرنگاری در مورد اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه فقها شورای نگهبان برای رفتن به قم جهت تدریس بنزین ندارند از رئیس مجلس پرسید که وی در پاسخ گفت: فکر می کنم اغراق است می خواستند بگویند که فقهای شورای نگهبان هم از قانون تبعیت می کنند. جهت اظهارات ایشان مثبت بوده ولی یک مقدار حرف شاعرانه است.

نیاز برخی سازمان ها به افزایش بودجه

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی دستگاه ها نیازمند افزایش بودجه هستند گفت: همه دستگاه ها بودجه بیشتری را طالب هستند اما اگر بخواهیم نظر همه را تامین کنیم این موضوع به همان افزایش نقدینگی تبدیل می شود.

وی گفت: قرار نیست تنها ملت دشواری تورم را تحمل کنند، یک مقدار هم دستگاه ها صرف جویی کنند تا مجلس با در نظر گرفتن جمیع موارد تصمیم گیری کند.

 دیدار با مقامات مصری

همچنین رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سفر به مصر و دیدار با مقامات مصری گفت: سفر بنده به مصر در آینده برای شرکت در اجلاس مجالس اسلامی است.

وی گفت: اتحادیه مجالس آسیایی هر دو سال یکبار و امسال نیز در کشور مصر برگزار می شود.

رئیس مجلس افزود: دبیرخانه این اجلاس در تهران مستقر است و مجلس کشورمان به عنوان بنیانگذار این اتحادیه با علاقمندی این فعالیت ها را تقویت می کند و هیاتی که به مصر می رود طبعا علاوه بر حضور در این اجلاس، دیداری با مقامات مصری خواهیم داشت و تلاش می کنیم در چارچوب اتحاد و انسجام اسلامی که شعار امسال کشور ما است روابط بین دو ملت ایران و مصر را از آنچه که هست به پیش ببریم.

حدادعادل گفت: تلاش می کنیم از فرصت این سفر حسن استفاده را برده و با توجه به غنای فرهنگی و تمدن مصر، دیدارهایی نیز با مسئولان فرهنگی مصر داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا مشخصا با حسنی مبارک دیدار خواهید کرد گفت: انشاالله مبارک است.

رئیس مجلس در ارتباط با حفظ حرمت اشخاص گفت: ما همواره بر حفظ حرمت اشخاص و رعایت حقوق شخصیت ها تاکید کرده ایم حال نیز تاکید می کنیم.

 مقصر گرانی در کشور

همچنین رئیس مجلس در خصوص فشار تورم بر مردم گفت: آنچه مهم است کاستن فشار گرانی و تورم از دوش مردم است و اینکه دولت را متهم کنیم و دولت نیز مجلس را متهم کند نفعی عاید مردم نمی شود.

وی گفت: انتظار به حق و طبیعی مردم این است که وقتی رئیس جمهور هم می پذیرد که گرانی و تورم وجود دارد مسئولان به جای اینکه همدیگر را مقصر بدانند به فکر چاره باشند، آنچه مردم از ما به عنوان نمایندگان انتظار دارند این است که موضوع تورم در حاشیه قرار نگیرد و متهم کردن یکدیگر موضوع اصلی شود.

 مجلس هفتم پشتیبان دولت احمدی نژاد است

رئیس مجلس در پاسخ به خبرنگار یکی از روزنامه های اصلاح طلب در مورد انتقادات برخی از نمایندگان از دولت در هفته های اخیر گفت: خوشحالی یک جریان سیاسی از سوال شما کاملا استنباط می شود. تاکید می کنم که مجلس هفتم علی الاصول پشتیبان دولت آقای احمدی نژاد است، این را همواره گفته ایم و می گوییم مجلس تصمیمی برای تضعیف دولت فعلی و حتی دولت قبلی نداشته است.

حدادعادل افزود: بدنبال مصاحبه اخیر رئیس جمهور در صدا و سیما ما شاهد واکنش برخی نمایندگان بودیم اما این واکنش ها و اظهارنظرها مسیر فعلی مجلس هفتم در همکاری با دولت را تغییر نداده و قطعا مجلس به مقابله با دولت نخواهد پرداخت. اصولا رابطه ای بین موضع گیری های مجلس و انتخابات نمی بینیم که نمایندگان تصمیم گرفته باشند به مناسبت نزدیکی انتخابات با دولت مخالفت کنند.

حفظ بازارهای جهانی فرش و زعفران

رئیس مجلس در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر حفظ بازارهای جهانی فرش و زعفران گفت: اگر برای حفظ این بازارها نیاز به تصویب قانون باشد مجلس اقدام می کند اما اگر کوتاهی با مجریان بوده مجلس براساس اختیارات نظارتی خود به آن رسیدگی خواهد کرد.

حدادعادل تاکید کرد: دولت درباره این دو کالا برای حضور موفق در بازارهای جهانی اقداماتی را انجام داده است که باید تداوم یابد.

 ادامه سهمیه بندی بنزین در سال آینده

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه سهمیه بندی بنزین در سال آینده گفت: دولت از اول دی ماه تغییراتی در سهمیه بندی بنزین ایجاد کرد که طبعا مجلس هم منتظر است تا آثار این تغییرات را که بر پایه بررسی های کارشناسی صورت گرفته مشاهده کند. اگر شما می بینید که نمایندگان موافق و مخالف در مورد سهمیه بندی بنزین تامل کرده اند می خواهند آثار این تغییرات را مشاهده کنند و امکان دارد نتایج حاصل از این تغییرات در بودجه سال 87 اعمال شود.

حدادعادل حمایت از اصل موضوع سهمیه بندی بنزین را مورد تایید و توافق دولت و مجلس دانست و گفت: گرچه مشکلاتی داشته ایم اما نتایج مثبت بوده است.

 اظهارات دبیرشورای نگهبان در خصوص احراز صلاحیت داوطلبان نمایندگی

خبرنگاری از حدادعادل در ارتباط با اظهارات آیت الله جنتی دبیرشورای نگهبان در خصوص موضوع احراز صلاحیت داوطلبان نمایندگی پرسید که رئیس مجلس در پاسخ گفت: قانون شرایطی را برای داوطلبان نمایندگی مجلس تعیین کرده است که برخی از آنها سلبی و برخی ایجابی است.

حدادعادل افزود: در مواردی مانند اعتیاد فرد داوطلب، اصل بر برائت است و شورای نگهبان نمی تواند بگوید همه کشور معتاد هستند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

رئیس مجلس گفت: صلاحیت های ایجابی داوطلب مانند سطح سواد باید برای شورای نگهبان محرز شود.

وی گفت: درباره انعکاس این مساله اشتباهی صورت گرفته و هر کس براساس قانون تصدیق می کند که گاهی مواقع اصل بر برائت و گاهی بر احراز صلاحیت است.

استیضاح وزرا

رئیس مجلس در ارتباط با استیضاح وزرا گفت: استیضاح حق نمایندگان است و به عنوان هیات رئیسه وظیفه داریم از حق نمایندگان پاسداری کنیم. مجلس به طور کلی تلاش می کند استیضاح هایی را که بر پایه بررسی های کارشناسانه رعایت همه جوانب انجام شده را اعلام وصول کند.

وی گفت: اگر مجلس به این نتیجه برسد که یک وزیر در ایفای وظیفه خود ناتوان است بدون تردید به وظیفه خود عمل می کند و شما این مساله را اطمینان داشته باشید.

احضار نمایندگان به دستگاه قضایی

رئیس مجلس در ارتباط با احضار نمایندگان به دستگاه قضایی، با بیان اینکه احضار یک نماینده ممکن است دو جنبه داشته باشد، گفت: یکی در جهت ایفای وظایف نمایندگی است که در این مورد احضار نماینده خلاف قانون اساسی است و هیات رئیسه این نوع موارد را که خلاف می داند به نماینده ابلاغ نمی کند.

رئیس مجلس گفت: اما ممکن است یک نماینده به دلایل بیرون از حوزه نمایندگی مورد شکایت قرار گیرد، مثلا یک نماینده با همسایه خود دعوا کند، اگر آن همسایه از نماینده شکایت کند قوه قضاییه آن شکایت را به مجلس ابلاغ می کند و ما وظیفه داریم که آن شکایت را به نماینده بدهیم.

وی افزود: البته هیات رئیسه یک کارگروه حقوقی دارد که شکایت ها را در آن بررسی می کند اگر این شکایت ها در حوزه خارج از نمایندگی نمایندگان باشد آن را به آنها ابلاغ می کنیم.

حدادعادل گفت:در مورد آقای ابوطالب کارگروه حقوقی شکایت را بررسی کرد و سپس آن را به ایشان ابلاغ کرد که آقای ابوطالب نسبت به آن مخالفت داشت و قرار شد کارگروه حقوقی هیات رئیسه از ایشان دعوت کند تا توضیحات خود را نسبت به مخالفتش با این احضاریه عنوان نماید.

وی گفت: البته احضاریه یک نماینده به معنای آن نیست که حق با شاکی است و ما از این جهت دخالت می کنیم که ببینیم شکایت در راستای چه مساله ای نسبت به نماینده صورت گرفته و ما اساسا ورودی در ماهیت دعوا نداریم، بلکه آن کار قوه قضاییه است.

کد خبر 40202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز