گروه سیاسی: مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهوری بازتاب گسترده و متفاوتی داشت.

فارغ از محورهای اقتصادی این گفتگو و تأیید تورم و توضیح دلایل گرانی موجود در کشور، در بسیاری از موارد توپ مسئولیت این مسائل به زمین مجلس انداخته شد و همین موضوع موجب بروز واکنش‌های زیادی شد.

اگر چه بعضی از نمایندگان و صاحب‌نظران از اظهار نظر درباره گفته‌های احمدی‌نژاد امتناع کردند اما برخی دیگر،  با مثبت ارزیابی کردن اظهارات رئیس جمهوری، دیدگاه او را در اصلاح ساختار اقتصاد ایران تأیید کردند.

عماد افروغ در یادداشتی که برای روزنامه همشهری نوشته، سخنان رئیس‌جمهوری را در چند بند مورد ارزیابی قرار داد.

این عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه اتهامی که امروز به مجلس روا می‌شود ناشی از کوتاهی مجلس در اعمال وظیفه نظارتی و نقادی اش است، گفت: امروز بازنده اصلی نهادی است که در انجام وظیفه قانونی اش کوتاهی کرده و اگر چه آغاز این کوتاه آمدن با مجلس بوده اما پایانش دراختیار مجلس نیست.[چند و چون یک مصاحبه]

احمد توکلی نیز که به مناسبت روز پژوهش در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه عذرخواهی از همه کسانی که کار وی موجب ظلم به آنها شده بود، بهترین قسمت سخنان رئیس‌جمهوری بود، اظهار داشت: رئیس‌جمهوری در سخنان خود در محکوم کردن مسئول کوتاهی‌ها، برخی جاها به درستی و با تواضع نقش ضعیف دستگاه‌های دولتی را اذعان کرد که نقطه قوت بود اما گاهی فرافکنی نیز کرد که زیبنده وی نیست؛ مخصوصا در مورد مجلس.[در همین ارتباط]

جمعی از کارشناسان اقتصادی هم در اظهارنظرهایی به بررسی سخنان رئیس‌جمهوری در حوزه گرانی و تورم پرداختند[در همین ارتباط] و سرانجام دیدگاه چند نماینده مجلس را که با همشهری و برخی خبرگزاری‌ها گفت‌وگو کرده‌اند را در ادامه خواهید خواند.

خارج از انصاف

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: درباره اینکه آیا این گفت‌وگو و ارائه دلایل گرانی پاسخی به سؤالات افکار عمومی فراهم کرد یا نه؟ باید قضاوت را به مردم سپرد.

حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: در اینکه دولت اهتمام جدی در حل مسائل داشته، تردیدی نیست اما مردم هنوز با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و صرف آوردن دلیل نمی‌تواند مشکلات را حل کند و امیدواریم آثار عملی تلاش‌های دولت در این زمینه زودتر آشکار شود.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با انتقاد از اینکه رئیس‌جمهوری بخشی از مسئولیت‌ها را متوجه مجلس کرد، افزود: این خارج از انصاف بود؛ به‌هر‌صورت با این وضعیت نمی‌توان مشکل مردم را حل کرد. اینکه دولت مشکلات را متوجه مجلس کند و مجلس دولت را مقصر بداند، نمی‌تواند گره گشای کار مردم باشد.

سبحانی نیا تصریح کرد: مردم هنوز درباره مسئله گرانی و تورم دغدغه دارند و اینجاست که دولت و مجلس با همکاری هم باید تلاش کنند مشکلات را رفع نمایند نه اینکه تقصیرات را متوجه هم کنند.

رئیس مجلس جواب دهد

محمد خوش چهره، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به مصاحبه احمدی‌نژاد به همشهری گفت: رئیس مجلس باید پاسخگوی آن بخش از مصاحبه رئیس‌جمهوری باشد که مسئولیت‌ها را متوجه مجلس دانست در غیراین‌صورت جمعی از نمایندگان مجلس واکنش نشان خواهند داد.

کنترل تورم، ملاک قضاوت مردم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه آنچه در معرض قضاوت مردم قرار می‌گیرد واقعیت‌های عینی جامعه است، گفت: ملاک قضاوت مردم، وضع کنترل تورم است که متأسفانه دورنمای روشنی برای مهار آن ارائه نمی‌شود.

به گزارش مهر، علاءالدین بروجردی درباره توضیحات رئیس‌جمهوری درخصوص گرانی‌ها و موضوع هسته‌ای، اظهار داشت: با ارائه آمار و ارقام اقتصادی توسط بانک مرکزی که نبض مالی کشور را در اختیار دارد، مردم با واقعیت‌های جامعه مواجه می‌شوند.

رویکرد شفاف

رضا طلایی نیک، عضو کمیسیون امنیت ملی، درباره توضیحات رئیس‌جمهوری درخصوص علت گرانی‌ها و مسئله هسته‌ای اظهار داشت: با وجود برخی ابهامات و نارسایی‌ها در راهکارها، رئیس‌جمهوری در تبیین علل و عوامل مستقیم و غیرمستقیم مشکلات اقتصادی مردم گفتگوی شفافی داشت.

کد خبر 39440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز