رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی 110 دقیقه‌ای تلویزیونی با لحنی متفاوت نسبت به گذشته به بیان علل و ریشه‌های گرانی و تورم پرداخت

این بار محمود احمدی‌نژاد به جای اینکه فعالیت‌های سوداگرانه مافیای اقتصادی یا مخالفان دولت را عامل اصلی رشد تورم و بروز گرانی عنوان کند، تأثیر عوامل انتظاری در تورم 8/16 درصدی فعلی را 8/0 درصد عنوان و از برخی کاستی‌های دولت در 2 سال گذشته یاد کرد.

سخنان رئیس‌جمهوری [گزارش رئیس‌جمهور به مردم] واکنش مثبت کارشناسان اقتصادی و اقتصاددانان را نیز به‌دنبال داشت و آنان از این که در این گفت‌وگو  بر تأثیر عوامل بنیادین اقتصادی، ساختار نامناسب اقتصاد ایران، رشد نقدینگی در 2 سال اخیر و وضع نامناسب سیاست‌های مالی و پولی دولت در رشد تورم تصریح شد، استقبال کردند، چه تأیید تورم و پذیرش علل و ریشه‌های اقتصادی آن اولین گام در مبارزه ریشه‌ای با تورم محسوب می‌شود.

البته نمایندگان مجلس از این که رئیس‌جمهوری بخشی از گرانی‌ها را به گردن قوه مقننه انداخت، گلایه کردند و مسئولان دولت اصلاحات و تدوین‌کنندگان برنامه چهارم توسعه در واکنش به آن بخش از اظهارات رئیس‌جمهوری درباره تورم‌زا بودن بخشی از احکام برنامه چهارم، از او خواستند فوراً نسبت به اصلاح برنامه اقدام کند؛ چراکه طی 2 سال اخیر نیز راه برای این کار باز بوده و گلایه‌های کنونی قابل قبول نیست.

دکتر بیژن بیدآباد، اقتصاددان، در تحلیل گزارش اقتصادی رئیس‌جمهوری گفت: گزارش رئیس‌جمهوری بیش از آنکه مبنای رفع نگرانی‌های مردم باشد، بیشتر به ناتوانی‌های دولت در حل و فصل مشکلات اقتصادی معطوف بود.

بیدآباد افزود: یکی از محورهایی که بر آن تصریح شده این بود که تورم مختص امروز نیست و علت و ریشه در گذشته دارد. باید گفت این موضوع کاملاً صحیح است و تورم در ایران به‌دلیل بنا نهادن ساختار غلط اقتصادی از دولت‌های پیشین است و این ساختار غلط از آنجا به دولت نهم منتقل شده ولی سایر توجیهات و توضیحات رافع تورم نخواهد بود.

به گفته وی، دولت نهم از نظر منابع اقتصادی و درآمد ارزی بیش از تمام دولت‌های تاریخ ایران درآمد داشته است. بنابراین، با وجود منابع بسیار، وجود مشکلات اقتصادی نباید این گونه حاد باشد.

عامل اصلی تورم نقدینگی نیست

دکتر مهدی تقوی، عضو هیأت علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با مهر در مورد گزارش اقتصادی رئیس‌جمهوری به مردم با بیان اینکه موضوع مطرح شده در مورد واردات کالا به کشور برای کاهش تورم درست است، مهم‌ترین عامل رشد تورم در کشور را مشکل بخش تولید عنوان کرد.

دکتر مرتضی‌الله داد، اقتصاددان، نیز سخنان رئیس‌جمهوری را درباره ساختار بیمار اقتصاد ایران کاملاً صحیح ارزیابی کرد.

وی در گفت‌وگو با مهر درباره گزارش اقتصادی رئیس‌جمهوری به مردم، با اشاره به اینکه یکسری نکات مثبت در سخنان رئیس‌جمهوری از قبیل کوچک‌سازی‌ دولت، پایین بودن بهره‌وری در اقتصاد و پایین بودن تولید و بهره‌وری در شرکت‌های دولتی وجود داشت، تصریح کرد: اما در این خصوص که تمام مسائل از جمله دلیل افزایش نقدینگی در اقتصاد بر دوش بانک‌ها گذاشته شود، جای سؤال است.

واکنش نمایندگان اقتصادی مجلس: دولت مسئولیت تورم را بپذیرد

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با ارزیابی گزارش رئیس‌جمهوری به مردم یکی از عوامل اساسی تورم فعلی کشور را عامل تزریق نقدینگی عنوان کرد و گفت: مسئولیت این عوامل را دولت باید بپذیرد و نمی‌تواند به جای دیگری منتقل کند.

علی دیرباز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز نقد سیاست‌های اقتصادی دولت نهم از سوی رئیس دولت را واقع‌بینی رئیس‌جمهوری دانست و در گفت‌وگو با ایسنا به انتقاد از سیاست‌های  مهاجرت‌زای وزارت مسکن پرداخت.

عادل آذر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، که تا پیش از این بارها از سیاست‌های اقتصادی و تورم‌زای دولت انتقاد کرده بود، با کامل و شفاف خواندن ادبیات رئیس‌جمهوری، تأیید صریح بر گرانی و تورم را بارزترین نکته گزارش رئیس‌جمهوری دانست.

کد خبر 39443

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز