یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه دوم دی ماه 1386 چند مصوبه داشت.

تصویب یک فوریت لایحه مجازات اسلامی
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به یک فوریت لایحه مجازات اسلامی (کلیات، حدود، قصاص، دیات) رای مثبت داد.
 
به گزارش خانه ملت، لایحه مجازات اسلامی در چهار باب کلیات، حدود، قصاص و دیات تنظیم گردیده که در باب کلیات اصول کلی قابل اعمال در ابواب دیگر شامل تعاریف و قلمرو اعمال مجازات، مبنای مسئولیت کیفری و شخصی بودن مجازات، تقسیم بندی جرایم و مجازات ها براساس مبانی اسلامی، حدود مسئولیت کیفری و موانع آن، جهات تخفیف مجازات و شرایط آزادی مشروط، تعویق، تعلیق و زوال محکومیت کیفری مورد توجه قرار گرفته است.

مستثنی نمودن جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و جرایم مهم از شمول محدودیت های اصل سرزمینی بودن جرایم و مجازت ها، توسعه محدوده اقدامات تامینی و تربیتی و مجازات های جایگزین حبس، تعیین جرایم مشابه و همچنین میزان تشدید مجازات در مبحث تعدد و تکرار جرم، مسئولیت کیفری عآمر و مامور، مسئولیت پذیری کیفری اشخاص حقوقی، تکمیل مقررات تعلیق، درج موارد سقوط مجازات ها در فصلی مجزا و فردی کردن قضایی مجازات ها و توسعه اختیارات دادگاه در جرایم تعزیری و بازدارنده برخی از نوآوری های این لایحه است.

مخالفت با فوریت طرح تقویت و توسعه بخش فرهنگ
 
دو فوریت طرح تقویت و توسعه بخش فرهنگ (رفع مظلومیت از بخش فرهنگ) به منظور تامین اعتبار مورد نیاز دستگاه های فرهنگی منطبق با قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تصویب نرسید.
 
براساس ماده واحده این طرح دولت مکلف است معادل ارزی 12 هزار و 910 میلیارد ریال از حساب ذخیره ازری برداشت و پس از فروش درآمد حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز و تا سقف فوق برای تامین نیازهای فرهنگی کشور با اولویت مناطق محروم و روستاها طبق جدول پیوستی به دستگاه های فرهنگی در سال 87 تخصیص دهد.

این مبلغ صد درصد تخصیص یافته و علاوه بر اعتبار مندرج در لایحه بودجه سال 87 کل کشور می باشد و به پایه بودجه بخش فرهنگ اضافه می شود.

دلایل پیشنهاد این طرح چنین است: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در جهت حمایت و تقویت و توسعه بخش فرهنگ و در جهت تحقق اهداف فرهنگی چشم انداز 20 ساله و قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای مصوبات سفرهای استانی هیات دولت در حوزه فرهنگ با اولویت مناطق محروم و روستاها مبلغ 12 هزار و 910 میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برای سال 87 اختصاص می یابد.

در ادامه بررسی طرح دو فوریتی، باهنر در مخالفت با این دو فوریت گفت: تورم چیزی نیست که کسی بخواهد پنهان یا فرافکنی کند.

وی گفت:تورم یک واقعیت است اگر مهار نشود در دو سه ماه آینده روزهای سخت تری را پیش رو داریم.

نایب رئیس مجلس گفت: دولت نیز با اصل این طرح مخالف است که این مخالفت هم درست است آثار تورمی در جامعه دارد.

باهنر گفت: بودجه های ضروری نان شب نیست به اندازه وسع کشور و امکانات برای توزیع بودجه این کار را انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: بودجه بخش فرهنگی را در لایحه بودجه کل کشور دقیق تر و کارشناسی تر بررسی می کنیم.

همچنین آرین منش در موافقت با دو فوریت طرح مذکور گفت: نقش و تکلیف ما در بودجه فرهنگ چیست؟

وی گفت: فرهنگ نان شب نیست یکی از مشکلات ما این است که فرهنگ را با نان شب مقایسه می کنیم.

افروغ در مخالفت با دو فوریت طرح گفت: مشکل فرهنگ کمی نیست مظلومیت فرهنگ در گرو جهانبینی است. یک برنامه فرهنگی عمیق در کشور وجود ندارد.

افروغ تصریح کرد:وقتی از صندوق حساب ذخیره ارزی برداشت می کنیم نقدینگی بالا می رود و تورم ایجاد می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: آیا واقعا مشکل روستاهای ما مشکل اخلاق و فرهنگ است؟ روستایی ما هیچ مشکل فرهنگی و اخلاقی ندارد.

وی افزود: چرا هر زمان که می خواهیم بودجه ای را تصویب کنیم پای روستاها را به میان می کشیم.

ندیمی هم در موافقت با دو فوریت طرح مذکور گفت: اگر از صندوق ذخیره ارزی برداشت نکنیم آیا حساب ذخیره بسته و بلوکه است؟ آیا از این صندوق خرج نمی شود؟ در صورتی که خرج و هزینه می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در رابطه با فرهنگ کشور در چهار برنامه هیچ قدم اساسی برنداشته ایم. نگذارید در بیرون بگویند مجلس نسبت به فرهنگ بی تفاوت است.

بنابراین گزارش دو فوریت طرح تقویت و توسعه بخش فرهنگ به رای گذاشته شد که با 50 رای موافق و 94 رای مخالف و 22 رای ممتنع به تصویب نرسید.

همچنین بلافاصله یک فوریت آن به رای گذاشته شد که به تصویب نرسید.

اصلاح طرح ایجاد ردیف مستقل برای مؤسسات آموزشی و پژوهشی
 
مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان طرح اجازه ایجاد ردیف مستقل به دولت برای موسسات آموزش و پژوهش در بودجه سال 86 را اصلاح کرد.
 
به گزارش خبرنگار خانه ملت، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه، ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح یک فوریتی اجازه ایجاد ردیف مستقل به دولت برای موسسات آموزش و پژوهش مصوب شورای گسترش آموزش عالی در بودجه سال 1386 را بررسی و اصلاح کردند

بر اساس اصلاحیه صورت گرفته در اجرا بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 103 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، دولت مکلف شد در لایحه بودجه سال 1387 برای موسسات آموزشی که تاکنون فاقد ردیف مستقل بوده اند، بنابه تصویب شورای گسترش آموزش عالی و پیشنهاد هر یک از وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ردیف بودجه مستقل ایجاد نماید.

در مصوبه قبلی مجلس اجازه ایجاد ردیف مستقل برای موسسات آموزش و پژوهش به سازمان مدیریت و بر نامه ریزی کشور در سال 1386 داده شده بود که شورای نگهبان این موضوع را مورد ایراد گرفته بود و امروز نمایندگان آن را اصلاح کردند.

بر اساس اصلاحیه دیگری مقرر شد در لوایح بودجه سالیانه اعتبار مورد نیاز هر ردیف متناسب با جمعیت دانشجویی هر موسسه و بر اساس بودجه سرانه دانشجویی توسط دولت از اعتبارات دانشگاه مادر کسر و در ردیف ایجاد شده منظور گردد.

کد خبر 39934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز