همشهری آنلاین: فرانسه قصد دارد در مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران دیگر منتظر شورای امنیت و سازمان ملل نماند.

روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، پاریس برای متحد شدن اروپایی‌ها فشار می‌آورد و رئیس‌جمهور فرانسه در پی اعمال تحریم‌های شدید و فوری اتحادیه اروپا علیه تهران است.

در چرخشی نسبت به روند سابق فرانسه در مقابل ایران، دیپلماسی فرانسه اکنون دیگر نمی‌خواهد فقط منتظر تحریم‌های سازمان ملل بماند.

سارکوزی نمی‌خواهد منتظر قطعنامه‌ای در سازمان ملل بماند. زیرا به گفته دیپلمات‌های فرانسوی، رایزنی درباره چنین قطعنامه‌ای تا پیش از آغاز سال 2008 میلادی نخواهد بود. علاوه بر این، امکان دارد روسیه نیز به عنوان صاحب حق وتو جلوی تصویب اقدامات شدیدتر علیه ایران را بگیرد.

از این رو پاریس قصد دارد حمایت شرکای خود در اتحادیه اروپا را جلب کند. آن گونه که منابع غیررسمی گفته‌اند، سارکوزی در روزهای اخیر با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این باره صحبت کرده است.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ گزارش داد که صدراعظم آلمان به طور بنیادین با این مساله مخالفتی نکرد، اما «واکنشی مردد» داشته است.

ظاهرا دیگر هیات‌های اروپایی نیز قصد ندارند تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای حل این مناقشه هسته‌ای پیشاپیش شکست خورده قلمداد کنند. در ماه اوت ایران و آژانس درباره طرح کاری توافق کردند.

آن گونه که منابع وزارت امور خارجه اتریش می‌گویند، وین قصد دارد منتظر رایزنی‌های بیشتر و تمسک به راه‌حل‌های دیپلماتیک بماند. با این حال بر اساس حقوق‌ بین‌الملل، کشورها می‌توانند در تحریم‌های خارج از رژیم‌های سازمان ملل خنثی بمانند. ایرلند در سال 1982 میلادی تحریم‌هایی را که اروپا علیه آرژانتین به دلیل جنگ‌های فالکلند اعمال کرد، حضور نیافت.

پاریس در این مساله به همان مسیر سرسختانه‌ای پا گذاشته است که آمریکا دنبال می‌کند و ارزش چندانی برای بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قایل نیست. در صورتی که مساله تحریم‌ها مورد توافق هر 27 عضو اتحادیه اروپا قرار نگیرد، سارکوزی قصد دارد به سریع‌ترین شیوه ممکن «ائتلاف راغبان به تحریم‌» را شکل دهد. ظاهرا لندن نیز از قصد رییس جمهور فرانسه حمایت می‌کند.

رسانه‌های فرانسوی این سوال را مطرح می‌کنند که این تحریم‌ها چگونه امکان اعمال خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین مسایل، بحث انرژی است.

کنسرسیوم نفتی «توتال» فرانسه و همچنین شرکت ملی «گاز دو فرانس» حضور پررنگی در ایران دارند. ظاهرا الیزه به این شرکت‌ها اعلام کرده است که دیگر سرمایه‌گذاری جدیدی در ایران نداشته باشند.

روزنامه «لو موند» گزارش داد که به گفته سفیر پاریس در تهران، «وضع برای قراردادهای تجاری جدید خوب نیست. »

کد خبر 31454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز