سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه فرانسه پس از اظهاراتش درباره جنگ احتمالی علیه ایران باید سه‌شنبه دوم اکتبر (‪ ۱۰‬مهر) در برابر اعضای کمیسیون امور خارجه مجلس این کشور توضیح دهد.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، اکسل پونیاتوسکی رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس فرانسه در این زمینه گفت: برنار پولتی سفیر فرانسه در تهران نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

همچنین دعوتنامه‌ای نیز برای محمدالبرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت شرکت در این نشست فرستاده شده‌است.

پس از اظهارات برنار کوشنر درباره ایران، گروه‌های سوسیالیست، رادیکال و چپ دموکرات و جمهوری‌خواه فرانسه خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر نشستی در مجلس در این‌باره شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز درباره اظهارات کوشنر گزارش داد: در پی ایجاد خشم ناشی از اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه در مورد یک جنگ احتمالی علیه ایران، وی مطبوعات را مورد حمله قرار داد.

کوشنر روز یکشنبه 16 سپتامبر(25 شهریور) با اظهارنظر خود در یک مصاحبه تلویزیونی مبنی بر اینکه جهان باید "آماده اوضاع وخیم‌تری" بر سر برنامه هسته‌ای ایران باشد و مشخص ساخت که منظور از وخیم‌تر شدن اوضاع "جنگ" است، احساسات را برانگیخت.

با این حال وی به رادیو "پژواک مسکو" در روسیه گفت: رسانه‌ها می‌گویند، برنار کوشنر خواهان جنگ است ولی این حقیقت ندارد.

وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه در ارتباط با ممانعت از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای از گزینه برخورد با ایران سخن گفته بود.

فرانسوا اولاند رهبر حزب سوسیالیست فرانسه نیز در همین ارتباط خواستار یک مناظره پارلمانی درخصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه شد و تاکید کرد، نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه باید در این خصوص در مجلس توضیح دهد.

ژان پیر شونمان رهبر حزب جنبش برای فرانسه و وزیر دفاع سابق این کشور هم گفت: اظهارات کوشنر نسنجیده و خطرناک است.

فرانسوا بایرو، رییس حزب جنبش دمکرات فرانسه هم اظهارات کوشنر را حادثه‌ای بسیار سنگین و بی‌سابقه عنوان کرد.

در کنار عکس‌العمل‌های انتقادی به اظهارات وزیر خارجه فرانسه علیه ایران از بین شخصیت‌های سیاسی این کشور و اروپا، در سطح بین‌المللی نیز انتقادهای گسترده‌ای در خصوص این اظهارات از سوی مقام‌ها و رسانه‌ها مطرح شد.

کوشنر پس از سخنان روز یکشنبه خود، به مسکو رفت و با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد.

وی همچنین قراراست روز چهارشنبه برای انجام اولین دیدار رسمی خود از آمریکا به واشنگتن برود.

کد خبر 31841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز