چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

پس از آن که وزیر خارجه فرانسه مواضع تندی را علیه ایران اتخاذ کرد و حتی از بروز احتمالی جنگ در خاورمیانه نیز سخن راند، حزب سوسیالیست فرانسه رقیب دولت فعلی این کشور، پارلمان فرانسه را به جلسه‌ای فوری برای بررسی سخنان تهدیدآمیز وزیر امور خارجه فرانسه علیه ایران فراخواند

و اعلام کرد که پاریس نمی‌تواند به این سادگی در رویارویی‌های نظامی‌برای خاورمیانه شرکت کند.

حزب سوسیالیست فرانسه تاکید کرد اظهارات برنارد کوشنر درخصوص آماده شدن برای احتمال وقوع جنگ علیه ایران بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد.

به گزارش بازتاب، حزب سوسیالیست که کوشنر تا پیش از گمارده شدن به سمت وزیر امور خارجه دولت راست‌گرای سارکوزی عضو آن بود، تاکید کرده که موضع ثابت حزب سوسیالیست این است که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

همان که در سطح جامعه بین‌الملل، در خصوص آن اتفاق نظر وجود دارد و شورای امنیت نیز تاکنون تحریم‌ها و مجازات‌هایی را به منظور تعلیق فعالیت‌های غنی سازی ایران تصویب کرده تا بدین ترتیب ایران را به میز مذاکره بازگرداند.

سوسیالیست‌ها با اشاره به اقداماتی که محمدالبرادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌برای حل بحران هسته‌ای ایران در پیش گرفته و خطر آشکاری را در برنامه‌های هسته‌ای ایران نمی‌بیند، از اینکه دولت سارکوزی و وزیر خارجه اش در همین زمان از تحریم‌های خارج از چارچوب سازمان ملل می‌گویند و شدت عمل با ایران را توصیه می‌کنند انتقاد کرده اند.

از نظر حزب سوسیالیست که از موضعی قوی در داخل فرانسه برخوردار است، موضع دولت فرانسه در اجرای یک سناریوی جدید به شیوه عراق تنها معنائی که می‌دهد همسوئی با دولت جورج بوش است و این همسویی اقتدار سازمان ملل را کاهش خواهد داد و اعتبار، منافع و امنیت فرانسه را به خطر خواهد انداخت.

به علاوه سوسیالیست‌ها تاکید کرده‌اند که چنین موضعی در تناقض و تضاد کامل با تعهدات فرانسه در خاورمیانه قرار دارد.حزب سوسیالیست معتقد است که آژانس اتمی‌باید کنترل روی برنامه هسته‌ای ایران را تا پایان ادامه دهد و در این رابطه، نظارت‌های بین‌المللی سخت‌گیرانه‌ای را به مرحله اجرا بگذارد.

این حزب تاکید کرده که فرانسه نمی‌تواند تا این حد سهل‌انگارانه و نسنجیده از رویارویی‌های نظامی، آن هم در منطقه‌ای که تا این حد پرتنش و بی ثبات است، سخن گوید.

با دعوت حزب سوسیالیست ممکن است ظرف چند روز آینده پارلمان فرانسه برای بررسی سیاست خارجی تازه دولت سارکوزی در ارتباط با ایران تشکیل جلسه دهد.

کد خبر 31891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز