دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به تمایل وزیر خارجه‌اش برای سفر به ایران گفت: پیشنهاد کوشنر برای سفر به ایران غیرممکن است.

سارکوزی در مصاحبه با نیویورک‌تایمز با اعلام این موضع گفت: داغ‌ترین موضوع فعلی در جهان موضوع هسته‌‌ای ایران است و موضع پاریس واضح است و ایران نباید به سلاح هسته‌‌ای دست یابد. تحریم‌ها علیه ایران برای متقاعد کردن این کشور در کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌‌ای خود انجام شود و مذاکرات، بحث و تبادل نظر و قاطعیت در این مسیر نیز به اجرا در آید.

وی تأکید کرد که دوست ندارم مانعی بر سر ادامه مذاکرات به وجود آید. من از جنگ لفظی در این مسیر استفاده نمی‌کنم.

به گزارش ایسنا این اظهارات سارکوزی مغایر است با اظهارات اخیر برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه پاریس آماده رویارویی با بدترین شرایط با ایران است.

سارکوزی هم چنین در ادامه اظهارات خود از تلاش‌های آمریکا برای تصویب سومین قطعنامه‌ علیه ایران حمایت کرد.

رییس جمهور فرانسه در این مصاحبه همچنین گفت، اگر شرایط‌ وی برآورده شود، فرانسه به فرماندهی نظامی ناتو باز خواهد گشت.

سارکوزی گفت: من نمی‌توانم به دلیل اینکه می‌خواهم فرانسه را در جایگاه اول قرار دهم مورد انتقاد قرار گیرم. اگر فرانسه رهبری را بر عهده نگیرد چه کسی این کار را خواهد کرد؟

سارکوزی در مصاحبه خود به طور غیر مستقیم به این موضوع اشاره کرد که پاریس خواهان بازگشت به فرماندهی نظامی ناتو است.

وی هم چنین برای اولین مرتبه دو شرط را برای این بازگشت مطرح کرد: آمریکا استقلال نظامی اروپا به رسمیت بشناسد و با نقش رهبری فرانسه در ساختارهای فرماندهی ناتو در بالاترین سطح موافقت کند.

رییس جمهور فرانسه هم چنین در این مصاحبه به تحسین رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا پرداخت و گفت که وی بحث‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری‌آمریکا را طی تعطیلات تابستان دنبال کرده‌است.

سارکوزی تصریح کرد: به این موضوع افتخار می‌کند که بعضی از این کاندیداها از جمله رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک از نوشته‌های وی در سخنانشان استفاده می‌کنند.

سارکوزی اظهار داشت: می‌خواهم خطاب به مردم آمریکا بگویم که مردم فرانسه دوستان آنها هستند. اتحاد ما یک اتحاد معمولی نیست. من از اینکه به عنوان دوست مردم آمریکا شناخته می‌شوم به خود می‌بالم.

سارکوزی در ادامه گفت که وی معتقد است که آمریکا و فرانسه در یک مسیر قرار دارند چون آنها معتقدند که ارزش‌هایشان جهانی است اما بر عکس آلمانی‌ها، اسپانیایی‌ها، ایتالیایی‌ها و چینی‌ها اینگونه فکر نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه در مورد جنگ عراق گفت که بدون حضور نظامیان خارجی، عراق با آینده‌ای بهتر روبه‌رو خواهد شد. سارکوزی گفت: فرانسه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای حضور در عراق ندارد.

کد خبر 32325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز