شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس نتایج تحقیقات جدید، دانشمندان راه تازه‌ای با استفاده از اسکن‌های ام آر آی برای تشخیص این مسئله یافتند که آیا بیمار مبتلا به زوال عقل به آلزایمر مبتلا شده یا نوع آن متفاوت است

ام آر آی شیوه‌ای برای تشخیص زوال عقل

به گزارش خبرگزاری مهر، بیماری آلزایمر و یا بیماری تباهی لوب گیجگاهی جلو (FTLD ) دارای نشانه‌های مشابهی هستند اما فرآیند این دو بیماری با یکدیگر متفاوت است.

کورنی مک میلان پزشک دانشمده پزشکی پریلمن و مرکز تباهی لوب گیجگاهی جلوی مغز در دانشگاه پنسیلوانیا و همچنین عضو آکادمی عصب شناسی آمریکایی اظهار داشت که تشخیص میان این دو بیماری چالش برانگیز است. اگر علائم بالینی و اسکن‌های آم آر آی مغز یکسان باشند باید یک اسکن تشخیصی برش‌نگاری با گسیل پوزیترون یا یک شکاف در قسمت ستون فقرات و نخاع انجام شود که طی این آزمایش یک سوزن وارد نخاع می‌شود و می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند.

وی با اشاره به این که تحلیل‌های مایع نخاعی به ما اطلاعات معتبری برای تشخیص بیماری ارائه می‌کند یادآور شد: این روش به هیچ وجه مطلوب بیماران نیست و از سوی دیگر بسیار پرهزینه محسوب می‌شود. اما در روش جدید با استفاده از شیوه ام آر آی با هزینه کمتر و به طور قطع غیر تهاجمی‌تر می‌توان این دو بیماری را از هم تشخیص داد.

محققان در جریان این تحقیقات از 185 نفری استفاده کردند که به بیماری تباهی نورون‌های مغزی اعم از آلزایمر یا FTLD مبتلا بودند. این افراد در معرض روش شکافت در ستون فقرات و بیرون کشیدن مایع نخاعی قرار گرفتند و هم از آنها آزمایش آم آر ای با وضوح بسیار بالا گرفته شد.

محققان از اسکن‌های ام آر آی استفاده می‌کنند تا نسبت دو شاخص زیستی را برای این بیماری در مایع نخاعی تشخیص دهند. این دو شاخص زیست پروتئین‌های تائو و بتا آمیلوئید هستند. روش پیش بینی ام آر آی تا 75 درصد در تشخیص درمان درست در این افراد قابل اعتماد بود و از آنجا که این افراد در هر دو آزمایش شرکت کرده بودند سطح این شاخص‌های زیستی در بدن آنها به وسیله آزمایش شکافت نخاع تعیین شده بود.

مک میلان اظهار داشت: ارائه یک روش جدید برای تشخیص این بیماری بسیار مهم است چرا که درمان‌های بالقوه می‌توانند پروتئین‌های غیرعادی را هدف بگیرند. بنابراین ما باید بدانیم که کدام بیماری را درمان می‌کنیم.

این تحقیقات با حمایت بنیاد وینکوت و موسسه ملی سلامت در ایالات متحده انجام شده است.

کد خبر 195964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز