همشهری آنلاین: عضو شورای عالی قرآن با تأکید بر اینکه دلالان نسخ خطی و نفیس قرآن بیشترین ضربه را به آثار فاخر هنری وارد کرده‌اند، تصریح کرد: چنین اقدامی سبب شده است که وقف نسخ خطی قرآن طی سال‌های اخیر جنبه تجاری بگیرد و مورد غفلت واقع شود.

ستوده نیا

محمدرضا ستوده‌نیا، عضو شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با تاکید بر احیای سنت وقف قرآن‌های خطی و نفیس، گفت: این آثار به عنوان اثر فاخر هنری دارای اهمیت هستند و باید مورد نگهداری قرار بگیرند و برای نسل‌های بعدی در دسترس باشند.

وی در ادامه افزود: در گذشته این قرآن‌ها وقف می‌شد و مسئولان کتابخانه‌های و موزه‌ها از آن نگهداری می‌کردند، اما امروزه به علت وجود بازارهایی که دلالان به راه انداخته‌اند، از بُعد مادی مورد توجه بسیار قرار می‌گیرند. در واقع ایجاد نگاه مادی به این گونه آثار و صدور آنها به خارج از کشور باعث غنی‌تر شدن موزه‌های خارجی و فقر موزه‌های داخلی خواهد شد.

این کارشناس مرکز طبع و نشر قرآن با اشاره به ابعاد دیگری از مضرات نگاه مادی به نسخ خطی و نفیس قرآن تصریح کرد: با وضعیت پیش رو، موزه‌ای برای نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند و چنانچه این روش ادامه یابد، به طوری که آثار گرانبها و ارزشمند به حراج گذاشته شود، تمام سود و سرمایه مادی و معنوی آن متوجه بیگانگان خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید دید مردم را نسبت به فرهنگ و آثار ارشمندی که از گذشتگان به ارث مانده است را تغییر دهیم، گفت: طبق سنت دیرینه و همان‌طور که در آیات و روایات آمده است، قرآن باید مورد مطالعه و قرائت واقع شود و غبار گرفتن در حالت عدم استفاده از آن خوشایند نیست.

این کارشناس ادامه داد: همان‌طور که در روایات آمده است، در قیامت مجلد‌هایی از قرآن که مورد قرائت قرار نگرفته‌اند از صاحبان‌شان شکایت و گلایه می‌کنند؛ بنابراین بهتر است در هر مقطع از آنها به شیوه‌ای که کاربرد دارند استفاده شود.

ستوده‌نیا در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: قرآن‌های خطی و نفیس که سال‌ها از کتابت آنها ‌می‌گذرد، اگر مورد استفاده صحیح قرار نگیرند مندرس می‌شوند و از بین می‌روند؛ بنابراین برای ماندگاری آنها نیاز است که به شیوه درست از آنها بهره ببریم و با در اختیار قرار دادن آن در موزه‌ها و کتابخانه‌ها هم کمک شایانی به بخش‌های پژوهشی می‌شود و به ماندگاری آنها طی سال‌های آینده افزوده خواهد شد.

وی گفت: باید اطلاع‌رسانی دقیقی نسبت به قرآن‌های خطی که از نفاست برخوردار هستند، صورت بگیرد و معرفت مردم را نسبت به استفاده صحیح از آنها بالا ببریم. همچنین برای از بین رفتن بازار دلالان این گونه آثار، کتابخانه ملی و موزه‌هایی که مسئول نگهداری چنین آثار فاخری هستند باید اعتبار بیشتری برای نگهداری از آنها اختصاص دهند.

کد خبر 182517
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز