جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: لایحه بودجه 1386 با پایان یافتن بررسی کمیسیون تلفیق، 12 اسفند به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌رود و به این ترتیب حساس‌ترین، پرچالش‌ترین و آخرین مرحله بررسی و تصویب آغاز می‌شود.

براساس ماده 108 آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان مردم در اولین گام و در مدت 10 ساعت در قالب 15 موافق و 15 مخالف کلیات لایحه بودجه را بررسی و به رای می‌گذارند.

پیش‌بینی می‌شود روز شنبه تمام وقت نمایندگان به بررسی کلیات اختصاص یابد و احتمالا این بحث به یکشنبه نیز کشیده شود.

با اتمام بررسی و تصویب کلیات، نمایندگان در سه شیفت کاری در روز ابتدا بخش‌های درآمدی و سپس هزینه‌ای را مورد بررسی و تصویب قرار می‌دهند.

حمید رضا حاج‌بابایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه 2500پیشنهاد نمایندگان و کمیسیون‌ها و طرح آنها در صحن علنی مجلس خبرداد و گفت: این پیشنهادها در 10 جزوه چاپ شده و در اختیار نمایندگاه قرار گرفته است و بیش‌ترین وقت بررسی بودجه در صحن علنی نیز مربرط به بررسی این پیشنهادها است.

وی با تاکید براینکه تغییر عمده‌ای در لایحه بودجه از سوی کمیسیون تلفیق صورت نگرفته، افزود: با وجود انتقاد برخی از دستگاه‌‌ها و وزارتخانه‌ها از بودجه تخصیصی، مجلس این اعتبارات را دست‌کاری نمی‌کند و پیشنهادهای دولت در لایحه را تصویب می‌کند هرچند در این زمینه مشکلات برای دستگاه‌های اجرایی در طول سال پیش خواهد آمد.    

علی اکبر آقایی رییس کمیسیون عمران مجلس و از اعضای کمیسیون تلفیق نیز تاکید کرد: تغییر عمده ای در سقف 229 هزارمیلیارد تومان بودجه پیشنهادی دولت در بررسی‌های کمیسیون رخ نداده و تنها حدود 5 تا 6 هزار میلیارد ریال به بودجه اضافه شد.

وی افزود: از این میان حدود 3هزار میلیارد ریال از محل فروش سهام شرکت های دولتی به بودجه‌های عمرانی اضافه شد و بودجه عمرانی از محل فروش سهام شرکتهای دولتی را به 7 هزار میلیارد ریال رساند. همچنین در تبصره 2مبلغ 500 میلیون دلار برای توسعه ناوگان حمل و نقل پیش بینی شد که مقداری تغییر کرد و مقررشد تا با سهم مساوی حمل‌ونقل هوایی و ریلی و اولویت بخش خصوصی هزینه شود.

یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق مجلس نیز در گفت‌و‌گو با مهر گفت: کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی جزئیات لایحه بودجه پیشنهاد دولت برای سال 86، شاکله آن را بهم نریخت.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این که درمجموع لایحه پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق دستخوش تغییرشد یا نه، گفت: کمیسیون تلفیق بر روی این لایحه تغییری جدی ایجاد نکرده است.

مرتضی تمدن درخصوص قیمت پایه هر بشکه نفت در لایحه بودجه پیشنهادی دولت در بررسی های کمیسیون تلفیق مجلس، خاطرنشان کرد: این کمیسیون هیچ گونه تغییری درقیمت پایه نفت ارائه شده از سوی دولت در لایحه بودجه 86 نداده است.قیمت بنزین و چگونگی عرضه آن در سال آینده و  قیمت برخی کالاها نظیر کالاهای اساسی، برق، آب، گاز از پرچالش ترین مباحث بودجه در صحن علنی مجلس خواهد بود که وقت زیادی را نیز به خود اختصاص می‌دهد. در صورتی‌که نمایندگان با افزایش قیمت این کالاها موافقت کنند این به معنای پایان سیاست تثبیت قیمت‌ها خواهد بود که سه سال پیش به تصویب مجلس رسیده بود.

لایحه بودجه پس از تصویب در صحن علنی برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب شورای نگهبان نیز برسد. با توجه به زمان محدود احتمالا همزمان با بررسی مجلس کار بررسی آن در شورای نگهبان نیز آغاز شود.

کد خبر 16969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز