گروه اقتصادی: با اتمام روند بررسی و تدوین لایحه بودجه سال 86 کل کشور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کار بررسی جزئیات آن در هیات دولت از روز یکشنبه آغاز شد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، در جلسه عصر روز یکشنبه هیات وزیران به ریاست محمود احمدی‌ نژاد رئیس جمهوری ، بررسی جزئیات لایحه بودجه 1386 کل کشور آغاز شد و تبصره یک این لایحه پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 86 کل کشور به جلسات صبح و بعدازظهر امروز سه‌ شنبه هیات وزیران موکول شد.

در جلسه روز یکشنبه همچنین لایحه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت که نسخه تکمیل شده تبصره 13 قانون بودجه 85 کل کشور است، پس از بحث و بررسی با قید دو فوریت به تصویب هیات وزیران رسید.

در ماده واحده‌ این لایحه دولت موظف شده مصرف سوخت را مدیریت کند و شبکه‌ حمل و نقل عمومی را گسترش دهد و اصلاح کند. دولت همچنین به گازسوز کردن خودروها موظف شده است.

به گزارش همشهری، در حالی که دولت سعی دارد لایحه بودجه سال 86 را تا پایان دی‌ماه به مجلس ارائه کند، عده‌ای از نمایندگان خواستار سرعت دولت در ارائه لایحه هستند.

بر اساس آیین‌نامه‌ داخلی مجلس، پس از دریافت لایحه بودجه سالیانه، مجلس 60 روز کامل برای بررسی لایحه‌ بودجه زمان نیاز دارد که شامل 10 روز برای پیشنهاد نمایندگان، 10 روز برای بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، 15 روز برای بررسی در کمیسیون تلفیق، 15 روز برای بررسی در صحن مجلس، 10 روز برای بررسی در شورای نگهبان و 4 روز نیز برای چاپ و تکثیر لوایح، زمان نیاز است.

برخی نمایندگان معتقدند از آنجا که در دو ماه آخر سال علاوه بر جمعه‌ها، چند روزی نیز تعطیلی وجود دارد، بنابراین تأخیر در ارائه لایحه بودجه فشار فراوانی بر مجلس وارد خواهد آورد.

شایان ذکر است لایحه بودجه سال 85 کل کشور 25 دی‌ماه سال گذشته از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس تقدیم شد و تلاش دولت این است که امسال نیز در همین زمان لایحه را به مجلس ارائه کند.

در همین زمینه حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: از سال‌های گذشته همواره بودجه در پنجم آذرماه به مجلس ارائه می‌شد، ولی نزدیک به پنج سال است که بودجه در دی‌ماه به مجلس ارائه می‌شود که مجلس را با مشکلات عمده‌ای مواجه می‌کند.

وی افزود: در برنامه‌ سوم مصوب شده بود که دولت تا 5 آذر باید لایحه‌ بودجه را به مجلس آورد اما متاسفانه این قانون در برنامه چهارم آورده نشده است، لذا قانونی برای موظف کردن دولت وجود ندارد.

با این وجود، عضو هیات رئیسه مجلس افزود: مجلس در حال بررسی طرحی یک فوریتی است که به موجب آن باید از سال آینده دولت لایحه‌ بودجه سالانه را در آذرماه به مجلس ارائه کند تا مجلس شورای اسلامی در بررسی آن دچار مشکلات فراوان نشود.

در عین حال، محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعتقاد دارد با وجودی که دولت در ارائه لایحه بودجه سال 86  نسبت به وعده اولیه خود (ارائه آن به مجلس در پنجم دی‌ماه) تاخیر کرده است، اما مجلس برای بررسی این لایحه به علت تفاوت احتمالا بسیار فاحش آن با قانون برنامه چهارم و عدم امکان اعمال تغییرات وسیع در آن، با مشکل زمانی روبرو نخواهد بود.

تابش در گفت‌وگو با همشهری افزود: در صورتی که بودجه سال 86 کل کشور نیز همانند بودجه امسال با تخلفات وسیع از قانون برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله همراه باشد، حتی با 10 تا 20 درصد تغییر در بودجه امسال نسبت به سال گذشته، دست مجلس برای اعمال تغییرات وسیع در لایحه بودجه بسته خواهد بود و  بنابراین، مجلس عملا با کمبود زمانی مواجه نخواهد شد.

تابش به بودجه امسال اشاره کرد و اضافه کرد: با وجودی که مجلس نسبت به عدم پایبندی لایحه بودجه سال 85 به مفاد برنامه چهارم معترض بود، اما نهایتا آن را تصویب کرد، اما در طول سال نیز دولت با لوایح و متمم‌ها به طور کلی بودجه را از سطح اولیه آن تغییر داد که در نتیجه آن، بسیاری از مفاد قانون برنامه و سند چشم‌انداز مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

در همین حال، معاون پارلمانی و حقوقی رییس‌جمهوری  خبر داد که دولت درصدد است در هفته آتی، لایحه بودجه‌ سال 86 را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

سید احمد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، ابراز امیدواری کرد که دولت با برگزاری جلسات مستمر بتواند هفته‌ آینده این لایحه را به مجلس ارائه دهد.

کد خبر 12833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز