گروه اقتصادی: در شرایطی که قرار است این هفته متمم بودجه سال 85 از سوی دولت به مجلس ارائه شود، دولت در حال بررسی و تدوین بودجه سال 86 نیز هست.

در همین ارتباط و همچنین اولویت‌های مورد نظر برای تدوین بودجه سال 86 کل کشور با «عادل آذر» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • مهمترین اولویت یا اولویت‌های بودجه سال 86 با توجه به سند چشم‌انداز، برنامه چهارم توسعه و سیاست‌های اصل 44 چه باید باشد؟

در یک کلام اولویت‌های اصلی بودجه سال 86 باید تحقق رشد بالای اقتصادی مورد نظر در برنامه چهارم توسعه باشد. اما از لحاظ عملیاتی می‌توان به افزایش اشتغال‌زایی، کنترل نرخ بیکاری، کاهش تورم، کاهش کسری بودجه و هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد.

  • با توجه به اهداف و راهبردهای برنامه چهارم توسعه،‌ در بودجه سال آینده دولت چه روندی باید در پیش بگیرد؟

یکی از برنامه‌های عملیاتی کشور برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز و برنامه پنج‌ساله چهارم،  بودجه سالیانه است.

لایحه بودجه 86 باید برگرفته از برنامه چهارم توسعه باشد و اهداف برنامه در آن نمود و ظهور داشته باشد. بر اساس برنامه رشد اقتصادی کشور باید میان 6 تا 8 درصد باشد، که 3/31 درصد این رشد باید از رشد بهره‌وری حاصل شود.

همچنین تا پایان برنامه پنج‌ساله چهارم باید تمامی هزینه‌های جاری کشور از محل درآمدهای عمومی غیرنفتی تامین شود؛ چرا که در تامین هزینه‌های جاری از محل درآمدهای عمومی، مالیات نشانه سلامت اقتصادی است که کشور ما اکنون از آن بی‌بهره است.

‌افزایش اشتغال‌زایی و کنترل نرخ بیکاری دیگر هدف بودجه سال آینده باید باشد.‌ نرخ بیکاری باید تا پایان قانون برنامه چهارم تک‌رقمی شود، بنابراین باید در سال 86 شاهد ایجاد یک تا 2/1 میلیون شغل در کشور باشیم، که مستلزم نگاه کارآفرینی بودجه است. کاهش تورم نیز که همواره از اولویت‌ها باید باشد.

  • میزان کسری بودجه سال 85 چه میزان خواهد بود؟

کسری بودجه عبارت است از مابه‌التفاوت هزینه‌های عمومی و درآمدهای غیرنفتی. در سال 84 بودجه بر مبنای هر بشکه 26 دلار بسته شد اما در پایان سال این رقم به 40 دلار رسید و نهایتا 87 تا 89 درصد درآمدهای بودجه را درآمدهای نفتی تامین کرد.

در بودجه سال 85 نیز در ابتدا بهای پایه نفت 40 دلار بسته شد که بر آن اساس، 75 درصد درآمدهای بودجه را صادرات نفت تشکیل می‌داد، اما اکنون با برداشت‌های دولت از حساب ذخیره ارزی انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، 90 درصد درآمدهای بودجه را نفت تامین کند که علامت خطرناکی است.

زمانی که بودجه سال 85 را می‌بستیم کسری بودجه امسال 8 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد اما با برداشت‌ها از حساب‌ ذخیره ارزی پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه امسال به 30 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

  • با توجه به اینکه بحث تورم یک بحث چندین ساله در کشور است، از دیدگاه شما راهکار اساسی برای کنترل تورم چیست؟

برای کاهش تورم باید مولفه‌ها و متغیرهای موثر بر سطح عمومی قیمت‌ها را کنترل کنیم، که یکی از مهمترین این مولفه‌ها کسری بودجه است که به مابه‌التفاوت هزینه‌های عمومی و درآمدهای غیرنفتی گفته‌ می‌شود.

برای کاهش کسری بودجه باید وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش داد. اما طی دو سال اخیر شاهد این رویه نبوده‌ایم؛  به طوری که در سال 84 حدود 89 درصد درآمدهای کشور را درآمدهای نفتی تامین کرد و در سال 85 نیز با وجود این که در قانون بودجه، ‌پیش‌بینی وابستگی 75 درصدی به درآمدهای نفتی شده بود، با توجه به متمم‌های بودجه و برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی، این رقم در حال رسیدن به 90 درصد است.

عامل دیگر در کنترل تورم نقدینگی است و اکنون حالت تورم خفته در کشور ایجاد شده است و دولت با راهکارهای مختلف، فقط  تورم را به سال‌های بعد انتقال داده که بالاخره این تورم به صورت جهشی خود را نشان خواهد داد.

کد خبر 11133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز