سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

مرتضی تمدن*: در تنظیم بودجه‌های سنواتی رعایت الزامات بودجه‌نویسی اجتناب‌ناپذیر است. این الزامات مفاهیمی همچون توجه به برنامه‌ها و اسناد بالادستی (چشم‌انداز و برنامه چهارم توسعه)، منابع، مصارف، اولویتها و تخصیص بهینه منابع را در بر می‌‌گیرد.

اما شرایط پیچیده جهانی و تعامل روز افزون جوامع در ابعاد  مختلف ایجاب می‌کند که رویکردی نوین به تدوین و تنظیم بودجه، همانطور که منابع و در آمدها به دقت بررسی و پیش‌بینی می‌شود، تحولات جهانی و تأثیرات آن در سیاست‌های راهبردی و بودجه‌ای مورد ارزیابی و آینده‌نگری دقیق قرار گیرد.

صدور قطعنامه ظالمانه و تبعیض‌آلود شورای امنیت علیه فعالیتهای هسته‌ای ایران از جمله این تحولات جهانی است که باید آثار ناشی از آن با خرد و تدبیر مدیران کشور به حداقل ممکن رسانده شود.

اینک که بودجه سال 86 در دست تهیه است ضرورت دارد به مسایل ذیل توجه کافی شود:

1 - فاصله گرفتن از بودجه‌ریزی افزایشی (IB)  و تأکید بر بودجه‌ریزی عملیاتی .

2 - اولویت‌بندی مجدد هزینه‌‌ها اعم از جاری و عمرانی و واگذاری یا توقف آن دسته از فعالیت‌هایی که فاقد توجیه فنی، اقتصادی یا اجتماعی است.

3 - دقت کافی در محاسبه درآمد‌ها از جمله محاسبه قیمت نفت در بودجه به نحوی که واقعی‌ترین و محتمل‌ترین قیمت مبنای محاسبه قرار گیرد. توجه به درآمدهای ناشی از واردات و صادرات با فرض آنکه کشور در یک مقطع معین اراده کند محدودیت‌هایی را اعمال نماید، حائز اهمیت خواهد بود.

4 - پرهیز از برداشت‌های بی‌رویه از حساب ذخیره ارزی .

5 - هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف برخی یارانه‌های غیرمستقیم.

در این میان در بودجه 86 بجز اختصاص منابع برای ذخایر استراتژیک بنزین، همت دولت مصروف تنظیم مصرف براساس بنزین تولید داخل شود.

ضمناً در سال 86 دریافت قیمت تمام شده خدمات مانند آب، برق، گاز، تلفن و ... از آن دسته از مشترکانی که مازاد بر الگوی  مصوب مصرف می‌کنند قابل محاسبه دریافت است. (الگوهای مصرف بسرعت تصویب و ابلاغ شود).

6 - وجوه و تسهیلات دولت برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در داخل کشور در بودجه 86 اولویت خاصی داشته باشد و نسبت به سال 85 و سالهای قبل افزایش یابد.

7 -  بودجه 86 به نحوی تنظیم شود که خاصیت انعطاف‌پذیری در برابر نوسانات اقتصادی را دارا باشد.

8 - دولت حتی‌المقدور از تقدیم متمم بودجه 85 خودداری کند.

9 - بودجه 86 در تعامل با صاحب‌نظران، اقتصاد‌دانان و متخصصان دانشگاهی و غیردولتی (بدون توجه به برخی اختلاف سلیقه‌ها) تهیه و تنظیم شود.

10 - چنانچه میسر است بودجه 86 در دو سناریوی خوش‌بینانه و بدبینانه تهیه و تنظیم شود.  (گر چه بودجه واقع‌بینانه ملاک عمل خواهد بود) آنچه مسلم است، عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

*نماینده مجلس

کد خبر 11944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز