گروه اقتصادی: با وجود گذشت حدود 43 روز از ارائه لایحه متمم بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، این لایحه هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.

کمیسیون برنامه و بودجه در بررسی‌های خود بر روی این لایحه آن را به اصلاحیه تبدیل کرد و قرار است در جلسه علنی امروز مجلس، لایحه متمم بودجه در دستور کار قرار گیرد.

ارائه چهار متمم بودجه از سوی دولت در سال 85 با انتقاد فراوانی مواجه شده است و کارشناسان آن را نشانه ضعف شدید انضباط مالی دولت می‌دانند.

با اصغر گرانمایه‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • ارائه چهار متمم بودجه نشان‌گر نبود انضباط مالی در دولت است. آیا با ارائه این متمم‌ها کسری بودجه دولت افزایش می‌یابد؟

در واقع دولت برای اجرای برنامه‌های مصوب سال 85 خود با مشکل روبرو شده و برای تامین اعتبار این برنامه‌ها درخواست متمم بودجه کرده است که قاعدتا ارائه متمم به معنای افزایش سقف بودجه‌ای است.

اما کسری بودجه زمانی رخ می‌دهد که در چارچوب بودجه مصوب، دولت نتواند درآمدهای پیش‌بینی شده را تامین کند.

کسری بودجه زمانی رخ می‌دهد که دولت برای اجرای برنامه‌های خود منبعی در داخل سقف مصوب نداشته باشد، اما اکنون دولت علاوه بر سقف مصوب بودجه، درخواست 3 هزار میلیارد تومان بودجه کرده است.

اما آنچه مسلم است اینکه دولت در پایان سال با کسری بودجه مواجه خواهد بود و میزان آن بستگی به عدم تحقق درآمدها یا افزایش هزینه‌های جاری دارد.

پیش‌بینی من این است که کسری بودجه سال 85 به رقم 7 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد، این رقم سال 84 رقمی حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان بود.

  • این کسری بودجه از افزایش غیرقابل پیش‌بینی هزینه‌ها رخ داده و یا عدم تحقق درآمدها؟

کسری بودجه سال 85 بیشتر مربوط به افزایش هزینه‌های دولت است چون با توجه به درآمدهای مطلوب ارزی و تحقق تقریبا قابل قبول درآمدهای مالیاتی، بروز کسری بودجه و ارائه متمم به علت افزایش هزینه‌ها صورت گرفته است.

  • علت افزایش هزینه‌های جاری دولت چه بوده است؟

دولت بزرگترین مصرف‌کننده در اقتصاد کشور است و قاعدتا با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و رشد دستمزدها، اقلام خوراکی، مصالح ساختمانی، و همچنین افزایش بار مالی پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و آغاز پروژه‌های جدید هزینه دولت افزایش می‌یابد و افزایش بار مالی جدید در طول سال نیز عامل دیگر افزایش هزینه‌های جاری دولت محسوب می‌شود به طوری که هزینه‌های جاری دولت در 8 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 35 درصدی برخوردار بوده است.

  • با توجه به اینکه افزایش کسری بودجه دولت، عامل مثبتی تلقی نمی‌شود، چه راهکارهایی برای کاهش این کسری وجود دارد؟

کسری بودجه تقریبا در همه سال‌ها در اقتصاد ما رخ داده است، که قاعدتا ناشی از نبود انضباط مالی دولت است و برای کاستن آن چاره‌ای جز بهبود سازوکارهای اجرایی شرکت‌ها و کنترل هزینه‌های خارج از شمول محاسبات و افزایش بهره‌وری نیست.

کد خبر 15691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز