همشهری آنلاین: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با یادآوری مواضع جدید غرب برای زمان و مکان مذاکره ۱+۵ با ایران، گفت: مذاکره ایران و ۱+۵ قطعی نیست.

حسین ابراهیمی در گفت‌و‌گو باخبرگزاری خانه ملت، درباره نوع برخورد غربی‌ها برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت: بعد از آنکه روز ۲۵ فروردین زمان نشست مشترک جمهوری اسلامی با ۱+۵ اعلام شد ، آمریکایی‌ها با اتخاذ مواضع جدید برای زمان و مکان مذاکره حرف‌های دیگری می‌زنند.

نماینده مردم بیرجند و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به صحبت‌های مبهم غربی‌ها درباره محل و زمان نشست مشترک با ایران، می‌توان نتیجه گرفت که هنوز اصل مذاکره قطعی نیست چه رسد به آنکه بخواهد تاریخ و کشور میزبان آن مشخص شود.

وی، سیاست‌های غرب را در تحولات منطقه شکست خورده خواند و افزود: آنچه آن‌ها در سوریه دنبال می‌کردند محقق نشد و بشار اسد توانست با اعمال اصلاحاتی در ساختار نظام سیاسی تا حدود زیادی آرامش را به این کشور بازگرداند و نشان دهد مخالفانش اجیرشدگانی به دست استکبار هستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با یادآوری تحریم نفت ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، تصریح کرد: ‌ این اقدام جز گرانی سوخت در بازارهای بین المللی نتیجه دیگری برای غرب حاصل نکرد و اکنون سیاستمداران آن کشور‌ها از سوی افکارعمومی خود زیر سئوال هستند چراکه بنزین و قیمت فرآورده‌های نفتی در اروپا و آمریکا به شدت افزایش یافته است.

وی با یادآوری نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ادامه داد: باراک اوباما وضعیت مطلوبی ندارد و رقبای وی برای کسب رأی بیشتر همه تبعات ناشی از تحریم بانکی و نفتی ایران را بر دوش او می‌گذارند، براساس همین رئیس جمهور آمریکا کاملا در سردرگمی و تناقض گویی در قبال برنامه‌های هسته‌ای ایران به سر می‌برد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، چین و روسیه را جزء کشورهایی خواند که حل و فصل مسائل مبهم موجود در پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنند، تأکید کرد: اگر نشست ۱+۵ با جمهوری اسلامی برگزار شود، استدلال و منطق تیم مذاکره کننده ایرانی، همه کشور‌ها را به این نتیجه می‌رساند که باید کل تحریم‌های بین المللی علیه تهران لغو شوند.

وی، لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران را شکست برنامه‌های استکباری غرب خواند و افزود: آمریکا از چنین رخدادی واهمه دارد، ‌ بنابراین می‌کوشد با اتخاذ مواضعی جدید مانع از سرگیری مذاکرات ۱+۵ با تهران شود اما از چین و روسیه انتظار می‌رود که در این باره اقدام لازم را انجام دهند تا واشنگتن ناکام بماند.

ابراهیمی درباره شرط گذاری رژیم صهیونیستی برای مذاکرات ایران با ۱+۵، یادآور شد: این رژیم جعلی عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست و دارای صد‌ها کلاهک هسته‌ای است، بنابراین نباید به موضعگیری‌های آن توجه کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ‌ ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره بازنماندن همیشگی پنجره دیپلماسی مقابل ایران، ادامه داد: ‌ این حرف‌ها برخواسته از شرایط دشواری است که  دولتمردان آمریکایی در آن قرار دارند، ایران هیچ‌گاه درخواست مذاکره به ۱+۵ نداد بلکه آن‌ها بودند که پیشنهاد نشست مشترک را مطرح کردند، بنابراین نباید برای این تناقض گویی ارزشی قائل شد.

هیلاری کلینتون روز یکشنبه (۱۳ فروردین) با ادعای اینکه واشنگتن خواستار «نتایج ملموس» از این مذاکرات است، گفت: ‌ سیاست ایالات متحده «پیشگیری است و نه مهار.» وزیر امورخارجه آریکا مدعی شد: «من می‌خواهم تاکید کنم که ایران از فرصت نامحدود برخوردار نیست.» با این حال ساعاتی پس از این سخنان، سخنگوی کا‌ترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای گروه ۱+۵، با رد تعیین زمان و مکان برگزاری نشست گروه ۱+۵ اعلام کرد هنوز در این‌باره با ایران توافقی حاصل نشده است.

کد خبر 164697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز