همشهری آنلاین: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز خوشبینی در خصوص از سرگیری مذاکره با ایران اعلام کرد که مذاکره میان تهران و کشورهای ۵+۱ در خصوص موضوع هسته‌ای ایران احتمالاً به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی "مورنینگ استار"، "کاترین اشتون" روز گذشته در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در "بروکسل" پایتخت بلژیک با ابراز خوشبینی اعلام کرد که مذاکره میان تهران و کشورهای ۵+۱ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) درباره موضوع هسته‌ای ایران احتمالاً به زودی آغاز می شود.

وی با اشاره به نامه "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن‌ماه) و اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با ۵+۱ تصریح کرد که این نامه نشان می‌دهد که ما باید ورود به مذاکرات را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به کشورهای ۵+۱، اعلام کرد: این کشورها در حال بررسی این مسئله هستند که آیا این مسئله (آمادگی ایران برای مذاکره) برای ورود به گفت‌وگو کافی است و من با احتیاط درباره این امر خوشبین هستم.

"کارل بیلدت" وزیر امور خارجه سوئد نیز روز گذشته در اظهاراتی اعلام کرد: «پیشنهاد ایران برای ازسرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور "کاملا رضایت‌بخش" است و مذاکرات احتمالا به زودی آغاز خواهد شد.»

وی ادامه داد: هم‌اکنون مسئله زمان مطرح است. من زمان را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم این زمان آنچنان هم دور نباشد.

ایران و گروه‌۱+۵ تا کنون ۲ دور گفت‌وگوهای چند جانبه برگزار کرده‌اند که نخستین آن در دسامبر ۲۰۱۰ در ژنو سوئیس و دور دوم گفت‌وگوها در ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول ترکیه برگزار شد.

به گزارش فارس، اگر چه تهران آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگو بر اساس زمینه‌های مشترک اعلام کرده است، اما همواره تاکید می‌کند که از حقوق خود چشم‌پوشی نخواهد کرد.

کد خبر 162016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز