همشهری آنلاین: معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد خطاب به رئیس و اعضای شورای امنیت گفت: موضعگیری و اقدام به موقع شورای امنیت در قبال ترور دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی ایران، جلو تکرار حوادث مشابه را خواهد گرفت.

اسحاق آل حبیب در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتقاد از تعلل این شورا در محکوم کردن ترور دانشمند هسته ای کشورمان گفت: اعمال نفوذ برخی از اعضای شورای امنیت، اگر منجر به تشدید درگیری در بخشهای مختلف جهان نشده، به طولانی شدن آن اختلافات کمک کرده است.

به گزارش واحدمرکزی خبر، وی افزود: متاسفانه این اعمال نفوذها، تاثیرات شدیدی بر توسعه اقتصادی رفاه مردم و پیشرفت جهانی داشته و نشانه ناکامی این نهاد سازمان ملل در حفظ صلح و امنیت بین المللی است.

آل حبیب با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای کشورمان که در آخرین نمونه، در چهارشنبه بیست و یکم دی به شهادت مصطفی احمدی روشن، معاون تاسیسات هسته ای نطنز منجر شد، ادامه این حملات را ناشی از ناکامی شورای امنیت در عمل به وظایف ذاتی خود خواند.

معاون نمایندگی کشورمان با یادآوری حوادث تروریستی مشابه در سالهای 2010 و 2011 میلادی که منجر به شهادت سه تن از دانشمندان هسته ای کشورمان شد، خطاب به رئیس و اعضای حاضر در این نشست شورای امنیت گفت: جمهوری اسلامی ایران هر بار این حملات تروریستی را به صورت مکتوب و رسمی به رئیس و اعضای شورای امنیت اطلاع داد و دبیرخانه ی شورا نیز نامه های نمایندگی ایران را به عنوان سند توزیع کرد.

وی افزود: در این نامه ها، خطاب به اعضای شورای امنیت تاکید شد که بر پایه مدارک بدست آمده، وابستگی مرتکبان این ترورها به طرفهای خارجی، آموزش آنها و استفاده از شیوه های مشابه در ترور دانشمندان هسته ای کشورمان کاملاً مشهود است.

آل حبیب گفت: متاسفانه طرفهای خارجی مخالف توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران ، اعتراف دارند که ترور دانشمندان هسته ای ما، بخشی از تلاشهای آنها برای مختل کردن برنامه هسته ای ایران است زیرا تصور می کنند دیپلماسی به تنهائی برای تحقق هدفشان کافی نیست.

معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد افزود: بر اساس این تصورات غلط است که طرفهای خارجی از هیچ تلاشی برای محروم کردن ملت ایران از حقوق مسلم خود یعنی انرژی صلح آمیز هسته ای فروگذاری نکرده اند و حتی اجرای عملیات مخفیانه مانند ترور دانشمندان هسته ای، خرابکاری در فعالیت های هسته ای و عملیات نظامی برضد این تاسیسات را خواستارند.

وی از رئیس و اعضای شورای امنیت پرسید: آیا توسل به معیارهای غیر قانونی از جمله ترور دانشمندان برای محروم کردن ملتی از حقوق طبیعی خود، اقدامی قانونی و در چارچوب حاکمیت قوانین بین المللی است؟

اسحاق آل حبیب کمترین توقع و انتظار ملت ایران از شورای امنیت بعنوان ارگان برجسته سازمان ملل را تقبیح این قبیل ترورها و برداشتن گام های ضروری در جلوگیری از تکرار این گونه حوادث دانست.

وی افزود: متاسفانه ارگانهای مختلف سازمان ملل، از جمله شورای امنیت از کاستی های زیادی در حفظ اسرار کشورها مانند بازرسی تاسیسات هسته ای، درچارچوب قوانین، مقررات و رویه های بین المللی برخوردارند.

معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت: در مورد ترور اخیر نیز این گمان قوی وجود دارد که تروریست ها، از اطلاعات بدست آمده توسط ارگانهای سازمان ملل، مانند اسامی مندرج در قطعنامه های شورای امنیت و یا مصاحبه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته ای کشورمان استفاده کرده اند.

وی افزود: شهید احمدی روشن اخیراً با بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای دیدار کرده بود و این امر می تواند نشانه ای از این حقیقت تلخ باشد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در درز اطلاعات تاسیسات و دانشمندان هسته ای کشورمان نقش دارد.

معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد بار دیگر با انتقاد از انفعال شورای امنیت در محکومیت ترور دانشمندان هسته ای کشورمان، این تعلل را نمونه بارزی از ناکامی های این شورا در توسعه حاکمیت قانون در سطح بین المللی دانست.

آل حبیب در پایان خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که عوامل اوضاع تاسف بار یادشده، نیاز به شفافیت و پاسخگوئی در رفتار خود را احساس و در قبال حوادث ملی و بین المللی، به مسئولیت های فراموش شده ی خود عمل کنند.

کد خبر 158001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز