همشهری آنلاین: نمونه ساخته شده پس از گذراندن کلیه آزمایش‌های فیزیکی و ابعادی به منظور بررسی عملکرد در شرایط عملیاتی به داخل قلب راکتور تحقیقاتی تهران منتقل شد .

دانشمندان و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی کشور موفق شدند اولین نمونه میله سوخت هسته‌ای حاوی اورانیوم طبیعی را ساخته و آزمایش کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، نمونه ساخته شده پس از گذراندن کلیه آزمایش‌های فیزیکی و ابعادی به منظور بررسی عملکرد در شرایط عملیاتی به داخل قلب راکتور تحقیقاتی تهران منتقل شد.

بر این اساس، این میله سوخت که تاکنون 1500 مگاوات ساعت پرتودهی شده، مراحل آزمون نوترونی به لحاظ میزان راکتیویته و عدم نشت مواد هسته‌ای را در مراحل اولیه در قدرت‌های مختلف راکتور با موفقیت طی نموده و در حال حاضر جهت بررسی در شرایط طولانی مدت در قلب راکتور تحقیقاتی تهران پرتودهی می‌شود.
شایان ذکر است متخصصین هسته‌ای کشور توانسته‌اند با استفاده از راکتور تحقیقاتی تهران علاوه بر تامین رادیوداروهای مورد نیاز کشور در سال‌های گذشته و خنثی نمودن تحریم‌های غیرانسانی غرب علیه بیماران خاص برای اولین بار از این راکتور برای آزمایش سوخت استفاده نمایند.

کد خبر 155656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز