همشهری آنلاین: موضوع فنی و تخصصی که باید در آژانس مطرح و حرفه ای با آن برخورد شود ،سیاسی شده و با انگیزه های سیاسی این موضوع را به شورای امنیت منعکس کردند که به این اقدام بعد سیاسی بیشتری داده و موضوع پیچیده تر شده است.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: امریکا و جهان باید این درس را یاد گرفته باشند که با ایران با زبان تهدید صحبت نکنند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، علی اصغر سلطانیه در گفتگو با شبکه خبری یورونیوز درزمینه گزارش اخیر آژانس درباره برنامه هسته ای ایران وتصویب قطعنامه نهایی برای مقامات ایرانی گفت : در هر حال این یک جلسه معمول شورای حکام بود ولی متاسفانه با اشتباه تاریخی امانو مدیر کل ، به یک فضای توام با چالش و تنش و تقابل بین اعضای آژانس تبدیل شد. در واقع امانو مطالب و موانعی را که مربوط به ادعاهای ابعاد محتمل نظامی است که قرار بود درباره ان ها با ایران مذاکره کند را منتشر کرد و دو اشتباه تاریخی هم انجام داده است .

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این مدارک به شما داده شد گفت سی اکتبر. وقتی که ما همزمان نامه رسمی عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی را به ایشان دادیم مبنی بر این که معاون خودشان را می تواند به ایران اعزام کند تا این مطالب را هم بررسی کنیم. همان موقع متوجه شدیم بخشی از این مطالب به رسانه ها درز کرده است و نشر خبر و اطلاعات محرمانه هم باعث شد که موضوع را بررسی کنیم و متوجه شدیم ایشان به طور محرمانه یک کپی از این اطلاعات را نیز به پنج کشور دارنده سلاح هسته ای داده است.

سلطانیه در پاسخ به این سوال که شما در این نامه انتقادی اخیر مسئله را مطرح کردید یا به گزارش جواب داده اید گفت نه، ما در نامه ای که نوشتیم برای یک مصالحه بزرگ و  نشان دادن حسن نظر و شفافیت کارمان مبنی بر این که اگر چه هیچ سندی تا به حال به ما تحویل داده نشده است و سالها هم بحث ادعاهای ابعاد نظامی هم مطرح می شود ولی این آمادگی را داریم که معاون مدیر کل به ایران بیاید و مطالب و مدارک را با خودش بیاورد و ما حاضریم  ابهامات را رفع کنیم که فعالیت های مان کاملا صلح آمیز است. به عوض استقبال از این کار ، امانو که در واشنگتن بود اعلام کرد من اکنون اعزام نمی کنم و موافقت نکرد این تیم به ایران اعزام شود.

مجری شبکه یورو نیوز گفت اما دبیر کل آژانس هم اعلام کرده است که از سال 2008 که یک سری از این گزارش ها  تهیه شده اتفاقی افتاده و ان این است که جمهوری اسلامی ایران اجازه نداده است از تمام تاسیسات هسته ای اش بازرسی به عمل بیاید ‌آیا این مسئله صحت دارد؟

وی در پاسخ گفت: در رابطه با بازدیدهایی که باید از تاسیسات هسته ای انجام بشود به طور مستمر هم انجام می شود و در گزارشی امانو هم کاملا به صراحت اعلام کرده است همه چیز تحت کنترل و از جمله غنی سازی در نطنز در فوردو در اصفهان و در یوسی اف و اراک تحت کنترل است اما نکته دوم  مربوط به ادعاها واتهاماتی است که ایران می خواسته است قبل از 2003  مطالعاتی در جهت فعالیت های سلاح های هسته ای انجام دهد که ما این ادعاها را قبلا هم رد و مطرح  کردیم که اولین انتظاری که داریم این است که باید مدارک به ما داده شود .چه طور ایران باید از خودش دفاع کند بدون این که هیچ گونه مدرکی تحویل داده شود که آقای البرادعی صادقانه و با جدیت این موضوع را پیگیری و در گزارش انتقاد کرد از امریکا که اگر ادعایی بر علیه ایران دارید چرا اجازه نمی دهید  این مدارک تحویل ایران شود؟

سلطانیه افزود البرادعی نکته دومی که مطرح کرد گفت مطالبی که امریکایی ها هم به ما دادند فاقد اصالت است و این ها موضوع بسیار مهمی بوده است .در این مطالب هیچ بحثی از مواد هسته ای نیست .

وی افزود این سوالات را مطرح کردند .امانو از موقعی که سر کار آمده است کلیه این مطالب را که نتیجه بازرسی ها و بررسی ها بوده ، حذف کرده است.

وی افزود نکته بسیار مهم این جاست . آن مطالبی که امانو در این جا هم منتشر کرد قبل از این که منتقل شود ، امریکایی ها یا اسرائیلی ها خیلی تبلیغ کرده بودند که یک خبرها و اطلاعات بسیار مهمی را آمانو منتشر خواهد کرد اما وقتی منتشر شد در واقع همه متعجب شدند که چیزی که ایجاد تعجب کند وجود ندارد .

به همین دلیل نمی توانستند بر اساس این گزارش قطعنامه خیلی شدیدی تهیه کنند ضمن آن که به دلیل این دو تخلف آمانو، تمام کشورهای عدم تعهد در بیانیه ای که دادند و  هم در ملاقات سفرای عدم تعهد یعنی سفیر مصر ، بنده و سفیر کوبا در ملاقات رسمی با آمانو اعتراض کردیم. همه این ها باعث شد این قطعنامه هم نتواند قطعنامه مورد انتظار امریکا باشد و علی رغم هم تلاش هایی که کرد حتی اجماع را هم نتوانست بیاورد و این قطعنامه با اجماع هم تصویب نشد و تنها از ایران خواسته شد به همکاری ها ادامه دهد. در هر حال در نامه ای که به امانو نوشتم صراحتا اعلام کردم این اطلاعات محرمانه ادعایی را در گزارش علنی منتشر کرده است که شامل اسامی افراد یا اماکن هستند و این با توجه به تجربه تلخ ایران در ترور دانشمندان هسته ای اش در واقع تهدیدی است برای جان افراد و خانواده های شان و ما امانو را مسئول هر نوع عواقبی در این رابطه می دانیم.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که ایا مدارک و شواهدی هم دارید که به سازمان هایی بین المللی عرضه کنید گفت بله. در رابطه با اتهامات مطرح شده ما اسناد و مدارک داشتیم و ارائه کردیم .در رابطه با این که در ترور دانشمندان هسته ای ما  رژیم صهیونیستی دخالت داشته است در اعترافاتی که از کسانی که دستگیر شدند مشخص شده است .آن چه که مسلم است ما این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. امروز موضوع ایران است ، فردا هم ممکن است کشور دیگری باشد اما نکته ای که الان مطرح است این است که ما چه عکس العملی نسبت به این قطعنامه خواهیم داشت. ما کماکان به عنوان یک کشور مسئول مطابق تعهدمان به ان پی تی و قرارداد همکاری و قرارداد پادمان اقدام می کنیم و کماکان بازرسی ها طبق معمول انجام خواهد شد.

مجری این شبکه گفت به نظر شما راه حل نهایی برای حل موضوع هسته ای ایران چیست و باید به چه طریقی رفتار کرد؟

سلطانیه گفت البته شما می دانید موضوع فنی و تخصصی که باید در آژانس مطرح و حرفه ای هم برخورد شود ،سیاسی شده است و با انگیزه های سیاسی این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل منعکس کردند که به این اقدام  بعد سیاسی بیشتری داده و موضوع پیچیده تر شده است.

وی افزود :  هیچ نوع وقفه ای در کار بازرسی های معمولی که از تاسیسات داریم ایجاد نخواهد شد .بازرسان طبق معمول کارخودشان را ادامه خواهند داد و دوربین ها بیست و چهار ساعته کار خودشان را انجام می دهند و همه چیز هم تحت کنترل آژانس است به صراحت هم عرض می کنم جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه تهدیدی برای هیچ جای دنیا  نبوده است . ما اصولا در فرهنگ مان به عنوان کشوری با هزاران سال تمدن همیشه خواستار گفت وگو و تعامل بودیم. من امروز در سخنرانی مان یک پیام خیلی مهمی دادم مبنی بر این که اگر به یک ایرانی بگویید که تو باید این کار را انجام بدهی جواب اش نه است با صدای بلند ولی اگر از یک ایرانی خواهش کنی که این کار را انجام بده جواب مثبت است یا تلاش خواهد کرد. بنابر این امریکای و اروپا و یا همه کشورهای باید این درس را یاد گرفته باشند که با ما با زبان تهدید صحبت نکنند ما اهل مذاکره و گفت وگو و تعامل هستیم.

 

کد خبر 151974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز