یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

گروه دانش: مایکروسافت قصد دارد در عرصه‌ای دیگر با گوگل وارد رقابت شود.

هنوز چند ماهی از خریده‌شدن یوتیوب، مشهورترین وب‌سایت ویدئویی دنیا توسط گوگل نگذشته که  مایکروسافت وب‌سایت جدیدی به نام ام‌اس‌ان سوپ‌باکس MSN Soapbox با ویژگی‌هایی مشابه یوتیوب را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده است.

شرکت مایکروسافت از ماه سپتامبر این سایت را ویژه استفاده کاربران خاصی که برای آنها دعوتنامه ارسال می‌شد، راه‌اندازی‌کرده بود، ولی از روز گذشته، تمامی کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت سوپ‌باکس از امکانات آن استفاده کنند. این سایت همانند سایت محبوب یوتیوب به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر ویدئویی تولیدی خود را در هر فرمتی که باشد برای استفاده عموم در این سایت قرار دهند.

از جمله تفاوت‌های این سایت با یوتیوب شرکت گوگل، این است که کاربران سوپ‌باکس می‌توانند هنگام تماشای تصاویر ویدئویی، به طور همزمان تصاویر ویدئویی مورد نظر خود را نیز در این سایت و در یک پنجره مرورگر جستجو کنند.

مایکروسافت از سال ۲۰۰۵ تاکنون خدمات اینترنتی متنوعی را برای رقابت با دو شرکت یاهو و گوگل برای جذب کاربران بیشتر راه‌اندازی کرده  که سوپ‌باکس آخرین نمونه از این موارد است.

خدمات اینترنتی مایکروسافت در حال حاضر در دو گروه MSN و Live ارائه می‌شوند. هرچند برخی کارشناسان عقیده دارند در آینده تمامی خدمات گروه ام‌اس‌ان این شرکت حذف شده و خدمات Live جایگزین آنها خواهد شد، اما این اتفاق که مایکروسافت سوپ‌باکس را به عنوان زیرمجموعه خدمات MSN ارائه کرده، خلاف این پیش‌بینی است.

رقابت بی‌پایان

مایکروسافت درحالی اقدام به راه‌اندازی سوپ‌باکس کرده است که هم‌اکنون یوتیوب محبوب‌ترین سایت خدمات ویدئویی و یکی از پرکاربرترین وب‌سایت‌های اینترنت است.

گوگل در ماه اکتبر گذشته یوتیوب را که هم‌اکنون کاربران اینترنت به طور میانگین روزانه بیش از  ۱۰۰میلیون کلیپ ویدئویی در آن تماشا می‌کنند، به قیمت  65/1میلیارد دلار از موسسان آن خریداری کرده بود.

افزایش چشمگیر تعداد مخاطبان در سال گذشته میلادی که باعث شد «تایم» این سایت را به عنوان سوژه سال انتخاب کند، احتمالا مهم‌ترین دلیلی است که مایکروسافت را وادار کرده در این عرصه شانس خودش را امتحان کند.

در حال حاضر ‌٢٩ درصد از بازار سرگرمی‌های مولتی مدیای آمریکا در اختیار یوتیوب است و کلیپ‌های ویدئویی این سایت حدود ‌٦٠ درصد از کل برنامه‌های ویدئویی آنلاین را تشکیل می‌دهد. با این اوصاف، معلوم نیست سوپ‌باکس بتواند چقدر از این مخاطبان را در اختیار بگیرد.

پس از  یوتیوب،  myspace حدود ‌١٩ درصد از بازار را در اختیار خود دارد، این در حالی است که یاهو، MSN مایکروسافت، گوگل ویدئو و AOL جمعاً 5 درصد در بازار جست‌وجوی ویدئویی سهم دارند.

ایده‌ای که منفجر شد

یوتیوب در فوریه سال ‌٢٠٠٥ در یک گاراژ شروع به کار کرد. موسسان این سایت ‌٣نفر از کارمندان سابق شرکت Paypal به نام‌های چاد هارلی، استیو چن و جاوید کریم بودند.

آنها دامنه Youtube.comرا در ‌فوریه ‌٢٠٠٥ به ثبت رساندند و بعد از ‌شش ماه دست و پنجه نرم کردن با مشکلات، موفق به جلب نظر یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به نام سکویا کپیتال جهت سرمایه‌گذاری روی این ایده و شروع رسمی کار شدند.

سکویا کپیتال ‌5/3میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی این ایده را پذیرفت. سایت اگرچه ایده بکری داشت اما همچنان آرام رشد می‌کرد تا اینکه در آوریل‌٢٠٠٦ سکویا مجدداً مبلغ ‌٨ میلیون دلار سرمایه خود را به یوتیوب تزریق کرد و پس از آن بود که ظرف مدت چند ماه انفجار شهرت  یوتیوب صورت گرفت.

به استناد سایت الکسا این سایت هم اکنون جزو ‌١٠سایت برتر دنیا از نظر حجم ترافیک است و بیشترین کاربران این سایت جزو گروه سنی ‌١٢ تا ‌١٧ سال هستند.

کد خبر 16048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز