شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- سید محمد تقی رسولی: با وجود رسوایی اخیر شرکت Aol در ذخیره و انتشار اطلاعات کاربران، گوگل همچنان بر ذخیره‌سازی اطلاعات جستجوهای کاربران خود پافشاری می‌کند.

در هفته گذشته 19 میلیون رکورد اطلاعات مربوط به جستجو‌های بیش از 658 هزار عضو Aol در طول سه ماه، ظاهراً به صورت اتفاقی بر روی اینترنت قرار گرفت و توسط بسیاری از افراد کپی گرفته شد.

شرکت Aol قرار بود این اطلاعات را در اختیار محققان قرار دهد تا با استفاده از آنها به آمار و ارقام لازم در مورد کاربران و احتمالاً اطلاعات محرمانه و سیاسی دست پیدا کنند.

با این حال و با توجه به هشدار Aol به گوگل، اریک اشمیت مدیر اجرایی گوگل امروز مجدداً اعلام کرد که اطلاعات مربوط به جستجو‌های کاربران خود را ذخیره کرده تا بر روی آنها تحقیقات لازم را انجام دهد.

جالب توجه است که  گوگل و سایر سایت ها بسیار آشکارا از بهره‌برداری از اطلاعات و جستجو‌های کاربران خود سخن می‌گویند در حالیکه کمتر از دو سال پیش بسیاری از آنها حداقل در ظاهر اعلام می‌کردند که اطلاعات کاربران آنها نزدشان امانت است و از آنها هیچ استفاده‌ای نخواهند کرد.

اطلاعاتی که می‌تواند نشان از علاقه شخصی، مسائل سیاسی، جنسی و هر اطلاعاتی باشد که در صورت فاش شدن باعث دردسرهایی برای یک کاربر و یا حتی مجرم شدن او شود.

این تغییر رویه شرکت‌های بزرگ، عموماً پس از فشار دولت آمریکا و رأی دادگاه های آمریکایی به آنها صورت گرفته است.

از حدود یک سال پیش دولت آمریکا به بهانه حفظ حقوق کودکان و رهایی آنها از خطرات و با استناد به یک قانون آمریکایی از این شرکت‌ها خواسته است که پایگاه داده‌های خود را در اختیار کارشناسان دولت قرار داده تا با کشف خطرات احتمالی برای کودکان، آنها را نجات دهند.

البته این بهانه که از نظر کارشناسان تنها راهی برای اعمال فشارهای سیاسی بر روی گروه های مخالف است، تنها مختص آمریکا نبوده و دولت‌های بزرگی نظیر چین نیز با قراردادهای کلان با شرکتهای بزرگ آمریکایی نظیر گوگل اقدام به دستیابی به اطلاعات آنها کرده‌اند تا بتوانند سایت های مخالف خود را شناسایی و فیلتر کنند.

Aol نیز پس از رسوایی اخیر اعلام کرده قصد داشته است از تحقیق بر روی این اطلاعات، سایت های خودکشی و غیراخلاقی را شناسایی و فیلتر کند.

بنظر می‌رسد این سناریوی تکراری، تنها راهی است که به ذهن آنها رسیده است تا بتوانند اطلاعات مربوط به کاربران خود را به فروش رسانده و از این راه نیز درآمدی جدید کسب کنند.

کد خبر 2129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز