سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنیانگذاران سایت اینترنتی اشتراک فایل‌های ویدئویی"یو تیوب"‌ (YouTube) تصور هم نمی‌کردند که ابتکارشان برای آسانترکردن مبادله ویدئو بین افراد آنها را میلیاردر کند.

به گزارش آسوشیتدپرس شرکت گوگل 9 اکتبر(17 مهر) موافقت خود را برای خرید این سایت به قیمت 1.65 میلیارد دلار اعلام کرد.

خرید  یوتیوب گران‌قیمت‌ترین خرید کلی سهام یک شرکت در طول عمر هشت‌ساله گوگل است. سال گذشته گوگل 130.5 میلیون دلار را صرف خرید تمامی 15 شرکت کوچکتر کرده بود.

گوگل معتقد است این سایت محبوب به اشتراک گذاری ویدئو در حالی که تعداد بیشتری از بینندگان و آگهی‌دهندگان از تلویزیون به اینترنت مهاجرت می‌کنند، یک محل بازاریابی سودآور در اختیارش خواهد گذاشت.

یو تیوب نشان تجاریش، دفاترش در سانفرانسیسکو و همه 67 کارمندش از جمله دو بنیانگذارش چاد هورلی و سان برونو را حفظ خواهد کرد. البته گوگل  یک سرویس ویدئویی کمتر محبوب  مربوط به خودش را همچنان فعال نگاه خواهد داشت. انتظار می‌رود تا پیش از انتهای سال معامله قطعی شود.

با اینکه اغلب ویدئو‌ها در سایت یو تیوب خانگی هستند، ویدئوهای دارای کپی رایت هم در آن به چشم می‌خورد، و بنابراین برخی منتقدان سرنوشتی مانند سرویس اشتراک موسیقی نپستر را برای آن پیش‌بینی می‌کنند.

اما هورلی و چن ماه‌ها را صرف مذاکره با مدیران رسانه‌های بزرگ کرده‌اند تا آنها را متقاعد کنند که یوتیوب با ارتباط‌دادن آنها به شمار فزاینده‌‌ای از مردم که وقت زیادی را بر روی اینترنت صرف می‌کنند، بر سود آنها خواهد افزود.

یو تیوب دوشنبه همچنین شروع همکاری‌های جدید با چند شرکت بزرگ رسانه‌ای از جمله یونیورسال، سونی و CBS  را هم اعلام کرد.

مخاطبان جهانی یوتیوب تا ماه آگوست (مرداد) امسال به 72.1 میلیون نفر رسید. این رقم در سال گذشته تنها 2.8 میلیون نفر بود.

کد خبر 5711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز