پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت گوگل پنج‌شنبه 26 مرداد اعلام کرد برای ساکنان شهر محل قرارگیری اداره مرکزی‌اش، دسترسی رایگان به اینترنت پرسرعت را فراهم می‌کند.

مسئولان شهری و شرکت گوگل امیدوارند شبکه‌ بی‌سیم جدیدی که آنها می‌خواهند از آن استفاده کنند (Wi-Fi ) شهر مونتن ویو  در ایالت کالیفرنیا را به بزرگ‌ترین شهر امریکا که دسترسی رایگان به اینترنت در آن وجود دارد، تبدیل کنند.
پیش‌تر شهر سن کلاود در فلوریدا با داشتن جمعیتی بالغ بر 28 هزار نفر اعلام کرده بود که بزرگ‌ترین شهر ایالات متحده است که در آن دسترسی رایگان به اینترنت برای تمام مردم وجود دارد.

مونتن ویو 72 هزار نفر جمعیت دارد و در 35 مایلی جنوب سان فرانسیسکو قرار دارد و دفاتر مرکزی شرکت گوگل و وری‌ساین در این شهر مستقر هستند.
کریس ساکا یکی از مسئولان ارشد گوگل و مدیر پروژه در این باره می‌گوید: « ما نگران این نیستیم که از پس این کار بر‌می‌آییم یا نه چون ما یک شبکه بسیار کارامد برای این منظور ساخته‌ایم».

شبکه‌های بی‌سیم مشابهی در دیگر شهر‌های امریکا در حال ساخت اسنت مثل فیلادلفیا و شیکاگو با این تفاوت که استفاده از این امکانات هزینه‌هایی را برای استفاده‌کنندگان در پی دارد.
در حال حاضر شبکه‌های بی‌سیم محدود رایگان- که معمولا «نقطه دسترسی» نامیده می‌شوند- رواج بسیاری پیدا کرده و معمولا از آنها در محدوده‌های مرکزی شهر یا کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شود  که هدف اصلی از استفاده این شبکه‌ها در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها جلب بیشتر مشتری است.

گوگل برای ساخت این شبکه بی‌سیم در مونتن ویو  یک میلیون دلار هزینه کرده و انتظار می‌رود سالانه مقدار بسیار کمتری را برای اداره این سیستم هزینه کند. این مبلغ برای شرکتی که 10 میلیارد دلار پول نقد دارد در واقع هیچ چیز به شمار نمی‌آید.
انتظار می‌رود این شبکه که 380 آنتن در سطح شهر دارد سرعتی به خوبی سیستم‌های دی اس ال داشته باشد. البته  گوگل اعلام کرده است سرعت این شبکه کمی کم‌تر از سیستم‌های کابلی است.

با این حال گوگل معتقد است که این شبکه مردم را از خرید دی اس ال و و کابل‌های اتصال به اینترنت بی‌نیاز خواهد کرد.
کاربران برای استفاده از این سیستم باید اجازه ورود بگیرند اما همین که یک بار اجازه ورود به شبکه را دریافت کنند، می‌توانند بدون از دست دادن دسترسی از آن خارج شوند. این شبکه بسیار ساده است و تنها وقتی که کاربران در سایت گوگل هستند آنها را ردیابی می‌کند.
گوگل می‌خواهد علاوه بر مونتن ویو در سانفرانسیسکو هم به ساخت چنین سیستمی مبادرت کند چون بسیاری از  کارکنانش در این منطقه زندگی می‌کنند.

کد خبر 2429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز