یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا به شرکت مایکروسافت تا سه‌شنبه 28 نوامبر (7 آذر) فرصت داد اطلاعات و جزئیات مربوط به سیستم عامل جدید خود را در اختیار سایر رقبا قرار دهد تا از جریمه‌های احتمالی در امان بماند.

مسئولان این شرکت در حال حاضر اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و در حال بررسی نهایی آنها هستند تا در اختیار اتحادیه اروپا و شرکت‌های نرم‌افزاری رقیب خود قراردهند.
اتحادیه اروپا در سال 2004 مایکروسافت را به دلیل انحصاری کردن تعدادی از نرم‌افزارها و عدم اطلاع رسانی در مورد سیستم‌ عامل ویندوز XP و سرور خود، مبلغ 357 میلیون دلار جریمه کرد. طبق دادخواست آن زمان، اتحادیه اروپا، مایکروسافت را به دلیل عدم انتشار جزئیات سیستم ‌عامل سرور خود و عدم وجود امکان رقابت برای سایر رقبا، متهم به  انحصار نرم‌افزار کرد و با جریمه سنگین روبرو ساخت. اکنون مسئولان مایکروسافت برای فرار از جریان مشابه پیش قدم شده و اطلاعات لازم را فراهم کرده‌اند ولی تا آخرین لحظه از انتشار آن سرباز زده‌اند تا اینکه با تهدید اتحادیه اروپا مجبور شده‌اند تا سه‌شنبه هفته جاری اطلاعات را در اختیار رقبا قرار دهند.
رقبای شرکت مایکروسافت که در زمینه سیستم‌عامل‌های سرور فعالیت دارند و همواره از مایکروسافت شاکی بوده‌اند عبارتند از : SUN  ،Novell و IBM.

این شرکتها به دلیل قدرت مالی بیش از حد مایکروسافت و انحصاری کردن بازار جهانی به نفع با مشکل مالی مواجه بوده و به دفعات با شکایت از این شرکت، خسارت دریافت کرده و مشکلات خود را حل کرده‌اند.
لازم به ذکر است اتحادیه اروپا یک جریمه 3.57 میلیون دلاری برای مایکروسافت آماده کرده است تا در صورت ناقص بودن اطلاعات، سریعا آنرا به اجرا گذارد. این اتحادیه پیشتر به مایکروسافت تذکر داده بود که میبایست جزئیات پروتکل شبکه و نحوه عملکرد آنرا بطور دقیق در این گزارش ارائه کند و گزارش ناقص مورد قبول نخواهد بود.
باید تا روز سه شنبه منتظر ماند و نتیجه گزارش 8500 صفحه‌ای مایکروسافت را مشاهده کرد البته بعید به نظر میرسد مایکروسافت اسرار چندین ساله خود را در اختیار رقبا قرار دهد. با این تفاصیل آینده مایکروسافت در اروپا و جنگ بین این اتحادیه و مسئولان مایکروسافت روز به روز بیشتر خواهد شد.

سید محمد تقی رسولی
Rasouli@Hamshahri.org  

کد خبر 9447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز