شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آن‌لاین – محمد رسولی: شرکت های رقیب مایکروسافت مجددا شکواییه‌ای به اتحادیه اروپا فرستاده و این شرکت را متهم به انحصار کرده‌اند.

کمیته اروپائی ECIS درخواست کرده‌اند هرچه سریع‌تر به این اتهام رسیدگی کرده و پیش از ورود ویستا به بازار، مایکروسافت را به دلیل رفتار غیر حرفه‌ای و اعمال غیر قانونی بازخواست کنند. مایکروسافت هنوز پاسخی به اتهام جدید نداده و مانند همیشه سکوت در برابر اینگونه اتهام‌ها  را بهترین روش ‌دانسته است.
 هدف ECIS هماهنگ سازی تولیدات نرم‌افزاری و مبارزه با سیاست‌های انحصارطلبانه در زمینه تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی است.

در شکواییه آمده است مایکروسافت در سیستم‌عامل جدید خود ویستا XAML‌ را به صورت رایگان و در کنار ویندوز قرار داده تا عملا کاربرانی که قصد برنامه‌نویسی تحت وب  را دارند، بتوانند از آن استفاده کرده و عملا نیازی به خرید نرم‌افزار جداگانه نداشته باشند. این عمل مایکروسافت باعث می‌شود بسیاری از کاربران به آن روی آورده و بسیاری از شرکت‌های کوچک نرم‌افزاری نتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و عملا از دور خارج می‌شوند. مایکروسافت در سیستم‌عامل‌های قبلی خود نیز با قرار دادن مدیا پلیر، مرورگر آی ای و ... باعث شد بسیاری از شرکت‌ها ضررهای مالی زیادی متحمل شده و از دور رقابت خارج شوند. برخی از این شرکت‌ها بعدا توسط مایکروسافت خریداری شده و به اموال بی‌نهایت بیل گیتس اضافه شدند.
طی سال‌های اخیر شکایت‌های متعددی علیه این انحصارطلبی مایکروسافت به اتحادیه اروپا واصل شده که اولین آنها توسط شرکت نت اسکیپ (NetScape)  صورت گرفت و بعدها آی بی ام  نیز به نحوه عملکرد مایکروسافت اعتراض کرد. به همین دلیل اتحادیه اروپا می خواهد به عنوان یکی از بزرگترین خریداران محصولات مایکروسافت، در یکی دو سال اخیر نظارت بیشتری بر محصولات این شرکت داشته باشد.
اخیرا نیز مایکروسافت نسخه‌ای از ویندوز ویستا را در اختیار این اتحادیه قرار داد تا پیش از پخش، کلیه نرم‌افزارهای زیر مجموعه آن بررسی شود. همچنین مسئولان مایکروسافت اعلام کرده بودند در ویندوز ویستا از سیستم امنیتی جدید و همچنین موتور جستجوی کارمدی استفاده کرده‌اند و همچنین تغییراتی در ساختار فایل‌های پی دی اف  ایجاد کرده‌اند که در تمامی زبان‌ها قابلیت‌های بیشتری( احتمالا در زمینه OCR و جستجوی کلمات)  ارائه خواهد کرد ولی توضیحی در زمینه XAML  نداده اند.
معمولا مایکروسافت در نسخه‌های جدید سیستم عامل خود روی یک موضوع خاص و نرم‌افزار کاربردی همگانی زوم کرده و با پرداخت تمامی جریمه‌ها، باعث از بین رفتن رقبای خود می‌شود.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 14389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز