پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت مایکروسافت نهایتا برای اولین بار پس از پنج سال، ویستا، سیستم عامل جدید خود برای کامپیوترهای شخصی را به بازار عرضه کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، صاحبان شرکت‌ها از پنج‌شنبه  30 نوامبر (30 آذر) خریدن مجوز ویندوز ویستا را آغاز کردند. مصرف کنندگان شخصی برای خرید ویستا باید تا 30 ژانویه (10 بهمن) صبر کنند.

مایکروسافت و شرکت‌های کامپیوتری مدعی‌اند که ویندوز ویستا نرم‌افزاری مطمئن، قدرتمند و از لحاظ گرافیکی پویاست، [نگاه متفاوت] به خصوص هنگامی که با سایر محصولاتی که مایکروسافت همزمان وارد بازار می‌کند، ترکیب شود؛ از جمله نرم‌افزار جدید سرور میزبان برای استفاده‌های تجاری و نیز آفیس 2007 که تغییرات فراگیری در برنامه‌های با استفاده گسترده‌ای مانند ورد، اوت‌لوک، اکسل پاورپوینت ایجاد می‌کند.

بیشتر عایدی و تقریبا تمامی سود مایکروسافت از ویندوز و آفیس تامین می‌شود و آنها هزینه سرمایه‌گذاری در محصولات تجملی‌تر مانند بازی‌های ویدئویی و پخش‌کننده‌های موسیقی را فراهم می‌کند.

اما تحلیلگران انتظار دارند حتی با وجود بهبودهای مشتری‌جلب‌کن ویستا، گسترش استفاده از آن به خصوص در سازمان‌های بزرگ که ارتقای سیستم کاری هزینه‌بر و پیچیده است، مدت‌ها به طول بینجامد. [گرفتاری مایکروسافت در اروپا] پیش‌بینی‌ این است که فزونی گرفتن شمار کاربران ویندوز ویستا بر سیستم عامل فعلی، ویندوز XP ، در کامپیوترهای تجاری تا سال 2010 به طول انجامد.

در این فاصله  ویندوز ‌XP به خصوص با پچ تقویت‌کننده ایمنی Service Pack 2 که مایکروسافت در سال 2004 منتشر کرد برای کار اغلب  شرکت‌ها مناسب است.

سازندگان کامپیوتر شخصی می‌گویند ویستا کامپیوترها را قادر خواهد ساخت که کارهایی را انجام دهند که تا پیش از این مشکل یا پرهزینه بود. برای مثال شرکت Lenovo که سومین سازنده کامپیوتر شخصی در جهان است می‌گوید ویستا به طور عمده‌ای ابزار‌های پشتیبان داده‌ها که درون ماشین‌هایش قرار می‌دهد تقویت می‌کند.

آفیس 2007 نیز که همزمان ارائه می‌شود حاوی اصلاحاتی را در بخش های مختلف خود است. گرچه این تغییرات بسیاری از کاربردهایی  را که در نسخه‌های قبلی آفیس پیداکردنشان مشکل بود براحتی در اختیار قرار می‌دهد، مدتی طول می‌کشد تا نسل قبلی کاربران آفیس به آن عادت کنند.

یک مانع بالقوه دیگر در برابر آفیس این است که دنیا از زمان ارائه آخرین نسخه عمده آن در سال 2003 تغییرات زیادی کرده است.

جایگزین‌های ارزان‌قیمت و منبع‌باز برای آفیس طرفدارانی یافته‌اند. و رقبایی مانند گوگل به طور فزاینده‌ای صفحه‌گسترده‌‌ها، پردازشگرهای کلمات و سایر ابزارهای را به طور رایگان در اینترنت می‌گذارند که گزینه جذابی برای شرکت‌های کوچکتر است.

صفحه راهنمای مایکروسافت برای ویستا در این آدرس ببینید:

www.microsoft.com/windowsvista

کد خبر 9810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز