مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس فضایی ژاپن یک ساختار فولادی شبیه به تور ماهیگیری را برای جمع آوری زباله‌های فضایی در مدار قرار خواهد داد

جمع آوری زباله های فضایی

به گزارش خبرگزاری مهر، ژاپن چندین کیلومتر تور را برای جمع آوری زباله‌های فضایی مدار اطراف زمین به فضا می‌فرستد.

آژانس فضایی ژاپن (JAXA) برای ساخت این تورهای ویژه از یکی از تولیدکنندگان قدیمی تورهای ماهیگیری این کشور استفاده کرده است.

شرکت "نیتو سیمو" که بیش از 100 سال است تورهای ماهیگیری تولید می‌کند اکنون در حال تولید تورهای فولادی ریزبافت و نازکی است که قادر خواهند بود حتی زباله‌های در ابعاد خرده سنگ را هم از فضای اطراف زمین جمع کند.

این خرده سنگ‌ها و تکه‌های ریز که با سرعت بسیار زیادی در مدارهای زمین در حرکت‌اند می‌توانند برای ماهواره‌ها، فضاپیماها و ایستگاه فضایی بین المللی مشکل ایجاد کنند.

این تورها که به طول چندین کیلومتر هستند به یک ماهواره متصل می‌شوند و به فضا می‌روند و در آنجا از ماهواره جدا می‌شوند. سپس شروع به حرکت در اطراف زمین کرده و خرده سنگ‌ها و تکه‌های فلزی ریز در مسیر خود را جمع می‌کنند. بعد با استفاده از میدان‌های مغناطیسی، این تورهای فضایی دارای بار الکتریکی به سمت اتمسفر جذب می‌شوند و قبل از رسیدن به زمین می‌سوزند.

شرکت "نیتو سیمو" از 6 سال قبل بر روی مواد مختلفی که در ساخت این تورها به کار می‌رود مطالعه کرده است. این شرکت اظهار داشت که تا قبل از دو سال آینده نمی‌تواند به ساختار مطلوبی برای انجام این ماموریت دست یابد.

زباله‌های فضایی امروز به هزاران مورد رسیده‌اند. چین، روسیه و آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این زباله‌ها هستند.

بسیاری از این زباله‌های فضایی از ساختارهای بزرگی که از ماهواره‌های قدیمی جدا می‌شوند تشکیل شده‌اند. این قطعات شامل تکه‌های موشک‌ها و باقیمانده‌های برخوردها و یا انفجارهای میان اجرام فضایی هستند.

اما جالب‌ترین زباله‌های فضایی عبارتند از: دستکش‌های فضانورد ماموریت "جمینی 4" که هنگام پیاده‌روی فضایی خود دستکش هایش را گم کرد و دوربین عکاسی که مایکل کالینز (سومین فضانوردی که قدم بر روی ماه گذاشت) در سفر خود با ماموریت "جمینی 10" در مدار پرت کرد.

حتی اگر این زباله‌ها بسیار کوچک باشند اما به دلیل سرعت بالای آنها که می‌تواند به 36 هزار کیلومتر بر ساعت برسد، این تکه‌ها به یک خطر واقعی برای ماهواره‌ها و فضاپیماها تبدیل می‌شوند.

برای حل این مشکل، آژانس‌های فضایی تمام دنیا مراکز کنترلی دارند که حضور اجرام شناسایی نشده در مسیر حرکت را ردیابی می‌کنند. برای مثال در اروپا، مرکز عملیات فضایی (Esoc) وظیفه شناسایی زباله‌های فضایی را برعهده دارد. مقر اصلی Esoc در "دارمستاد" آلمان است.

شبکه تجسس فضایی وزارت دفاع آمریکا که 25 ایستگاه ردیابی در سراسر دنیا را کنترل می‌کند در گزارشی اعلام کرد که در پایان سال 2009 در اطراف زمین 19هزار جرم بزرگ‌تر از 10 سانتیمتر در حرکت بودند. این اجرام از ماهواره‌های در خدمت تا تکه‌های کوچک زبانه‌های کیهانی را شامل می‌شدند.

اما با نگاهی به اجرام کوچک با ابعاد بین یک تا 10 سانتیمتر می‌توان فهمید که تعداد اجرام سرگردان در اطراف زمین به بیش از 500 هزار می‌رسد و تعداد اجرام زیر یک سانتیمتر بالغ بر میلیاردها تکه است.

ایستگاه فضایی بین المللی در هفته آخر اکتبر سال گذشته (ISS) به منظور جلوگیری از برخورد با زباله‌های فضایی مجبور به تغییر مکان شد و با 700 متر جابجایی از مدار 330 کیلومتری به مدار 400 کیلومتری حرکت کرد.

کد خبر 127368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز