همشهری آنلاین: کشورهای شریک در ساخت ایستگاه فضایی بین المللی قصد دارند در سال 2020 این پایگاه فضایی گرانقیمت و پر زحمت را برای پیشگیری از تبدیل شدن به یک زباله عظیم فضایی در اقیانوس غرق کنند

ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش خبرگزاری مهر، قائم مقام آژانس فضایی روسیه می‌گوید پس از پایان گرفتن آزمایش‌های مورد نظر در ایستگاه فضایی به اجبار باید این ایستگاه درون اقیانوس غرق شود. امکان رهاسازی این سازه در فضا وجود ندارد زیرا ساختاری بسیار پیچیده و سنگین است که می‌تواند به عنوان زباله فضایی بسیار بزرگ و یا قطعات متعددی از زباله‌های فضایی آینده فعالیت‌های فضایی را پر خطر سازد.

به گفته "ویتالی داویدوف" این آژانس در حال حاضر با دیگر شرکای خود به توافق رسیده که تا سال 2020 به استفاده از ایستگاه فضایی ادامه داده شود.

زباله‌های فضایی یکی از دردسرهای بزرگی است که خطر آن روز به روز در حال افزایش است. ایستگاه فضایی که در ارتفاع 354 کیلومتری از زمین در حرکت است یکی از پیچیده‌ترین سکوها برای انجام آزمایش‌های علمی است که طی مشارکت روسیه، امریکا، اروپا، ژاپن و کانادا ساخته شده است.

قرار بود این سازه که در سال 1998 به مدار فرستاده شده تنها 15 سال مورد استفاده قرار گیرد اما طی توافقنامه‌ای قرار بر این شد که ایستگاه فضایی تا سال 2020 در فضا فعال باقی بماند. با آرام گرفتن در آرامگاهی مملو از آب، ایستگاه فضایی بین المللی سرنوشتی مشابه ایستگاه میر روسیه که در سال 2001 و پس از 15 سال در اقیانوس آرام غرق شد را تجربه خواهد کرد.

روسیه که پس از بازنشسته شدن شاتل‌های ناسا، اعلام کرد عصر کپسول‌های فضایی سایوز آغاز شده، در حال ساخت کشتی فضایی جدیدی است تا جایگزین سایوز شده و بتواند بر خلاف سایوزها که یک بار مصرف هستند، فضانوردان را به فضا برده و به زمین بازگرداند.

داویدوف معتقد است که مشخص نیست پس از مرگ ایستگاه فضایی آیا نیاز برای ساخت و راه اندازی پایگاه مدارگرد دیگری به وجود خواهد آمد یا نه. با این همه به گفته وی ایستگاه فضایی بعدی باید به عنوان پایگاهی برای انجام اکتشافات در اعماق فضا مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 141635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز