مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایستگاه فضایی بین المللی برای فرار از پسماند فضایی ماهواره چین، با روشن کردن موتورهای راکتی، مانور جا به جایی انجام داد

ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش ایسنا، مرکز کنترل مأموریت‌های ناسا در هوستون با شناسایی این پسماند فضایی به شکل یک جعبه پیتزا در 15 مایلی ایستگاه فضایی، دستور مانور جابه جایی را صادر کرد.

مسوولان ناسا اعلام کردند: موتورهای راکتی (تراسترها) ماژول سرویس Zvezda ایستگاه فضایی بین المللی در ساعت 23:50 (به وقت گرینویچ) روز شنبه به مدت یک دقیقه روشن شده و ایستگاه در ارتفاع 251 مایلی بالای زمین قرار گرفت.

مانور جابه جایی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای جلوگیری از برخورد با پسماندهای ماهواره چینی "فنگیون 1C" صورت گرفت. در این مانور ایستگاه در ارتفاع و مسیر درست قرار گرفت تا از تصادم احتمالی آن پیشگیری شود.

اوایل این ماه نیز موتورهای راکتی ایستگاه فضایی برای عدم برخورد با پسماندهای یک ماهواره روشن شدند.

ماهواره فنگیون 1C حدود پنج سال قبل توسط چین در فضا نابود شد، اما بیش از سه هزار قطعه گلوله انفجاری این زباله فضایی در مدار پایین زمین قرار دارد. طی چند سال اخیر، ایستگاه فضایی هفت بار مجبور به روشن کردن موتورهای راکتی برای پیشگیری از برخورد با پسماندهای ماهواره چین شده است.

در صورت عدم تشخیص به موقع پسماند فضایی و فرصت کم برای روشن کردن موتورها، فضانوردان به فضاپیمای سایوز منتقل می‌شوند تا از ایستگاه فضایی فاصله بگیرند و پس از عبور پسماند فضایی، دوباره به ایستگاه بازمی‌گردند.

دو کپسول سایوز به ایستگاه فضایی متصل هستند که هر کدام قابلیت انتقال سه فضانورد را دارند.

مسوولان ناسا از وجود شش هزار تن زباله فضایی شامل ماهواره‌های تخریب شده و قطعات موشک در مدار زمین خبر می‌دهند.

کد خبر 158938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز