مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر کل آژانس فضایی اروپا معتقد است ایستگاه فضایی بین المللی پروژه‌ای پرهرج و مرج و آشفته است زیرا کشورهای مشترک در آن نمی‌توانند با هم بر سر چگونگی انتقال تجهیزات و فضانورد به این پایگاه به توافق برسند

ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش خبرگزاری مهر، "ژان-ژاک دوردیان" دبیر کل آژانس فضایی اروپا ادعا کرده است در حالی که ایستگاه فضایی بین المللی خود یک موفقیت با شکوه به شمار می‌رود اما رویکردهای هرج و مرج گرایانه کشورهای عضو این پروژه تا کنون اختلالات فراوانی را در برنامه‌های آن ایجاد کرده است.

کمبود مذاکرات میان مقامات فضایی به این معنی است که از ماه جولای، روسیه تنها کشوری خواهد بود که پس از بازنشسته شدن شاتل‌های ناسا از توانایی حمل و نقل فضانوردان به سوی ایستگاه و زمین برخوردار خواهد بود. وی در نمایشگاه هوانوردی پاریس اعلام کرد: ما در وضعیت چندان مناسبی نیستیم اما این تنها یک حسن تعبیر است. بزرگ‌ترین تجربه‌ای که از پروژه ایستگاه بین المللی فضایی به دست آمده است کمبود کلی و قطعی سیاست حمل و نقل مشترک است.

به گفته وی برنامه ایستگاه فضایی بین المللی همکاری باشکوهی میان پنج کشور مختلف بوده است اما این کشورها مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند، آنها درباره موضوعات مختلف به اندازه کافی بحث و مذاکره نکرده‌اند. در عوض هر کشور در زمینه‌ای انفرادی تصمیم یک طرفه‌ای برای سیاست‌های حمل و نقل فضایی خود اتخاذ کرده و مفهوم وسیع‌تر قابلیت‌های دیگر کشورها را نادیده گرفته است، وضعیتی که وی از آن به عنوان یک اغتشاش و هرج و مرج نام برده است.

در حالی که ناسا تصمیم به متوقف کردن برنامه های شاتل‌هایش گرفته است، آژانس فضایی اروپا و ژاپن تصمیم به ساخت فضاپیماهای بدون سرنشین و باری یک طرفه گرفته‌اند. فضاپیمای ATV و فضاپیمای HTV پس از اینکه بار خود را به ایستگاه فضایی انتقال می‌دهند در اتمسفر سوخته و از بین خواهند رفت.

این به آن معنی است که پس از توقف برنامه شاتل‌های ناسا، تنها روسیه است که می‌تواند با کمک سیستم کپسول‌های سایوز، فضانوردان را به سوی ایستگاه و سپس به سوی زمین حمل کند، در حالی که این سیستم توانایی حمل وسایل و تجهیزات بزرگ را ندارد.

کد خبر 138356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز