همشهری آنلاین: فضاپیمای انتقالی خودکار که به احترام اخترشناس قرن 17 میلادی "یوهانس کپلر"، کپلر نیز نامیده می‌شود، به همراه راکت آریان راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد

فضا پیمای کپلر

به گزارش خبرگزاری مهر، راکت آریان اروپا از پایگاه فضایی گویان فرانسه به منظور حمل تجهیزات مورد نیاز ایستگاه فضایی بین ‌المللی به فضا پرتاب شد. این راکت فضاپیمای بدون سرنشین سوخت، غذا، لباس، تجهیزات یدکی و اکسیژن را به همراه دارد.

اولین تلاش برای پرتاب این فضاپیما در روز سه شنبه به دلیل نقص فنی موفقیت آمیز نبود. محموله این راکت که در فضاپیمایی به نام کپلر حمل می‌شود، هشت روز پس از پرتاب در ایستگاه کناره خواهد گرفت. کپلر دومین فضاپیمای خودکار و هوشمند اروپایی است که در پروژه ایستگاه فضایی همکاری می‌کند.

قرار است کپلر به عنوان یک فضاپیمای هوشمند بدون دخالت کنترل‌های انسانی در ایستگاه کناره بگیرد. به گفته "نیکو دتمن" مدیر پروژه کپلر، دقت این فضاپیما در مقایسه با ابعاد عظیمی که دارد بسیار بالا است. حجم کپلر سه برابر حجم فضاپیمای "پراگرس" روسیه است و آژانس فضایی اروپا آن را در ازای بهای استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی به ناسا، ساخته و مورد استفاده قرار می‌دهد.

ماموریت کامل فضاپیمای هوشمند کپلر 475 میلیون دلار هزینه داشته و ارزش خود فضاپیما در حدود 270 میلیون دلار است. تا کنون چهار پرواز دیگر برای این فضاپیماهای آژانس اروپا به سوی ایستگاه بین‌المللی برنامه ریزی شده است و انتظار می‌رود وابستگی ناسا پس از بازنشسته شدن شاتل‌هایش به آژانس فضایی اروپا بیشتر شود.

کد خبر 128631
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز