یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اخترک 2020، از جرم‌های آسمانی کنجکاو، یک روز وقتی با تلسکوپ نقره‌ای رنگش به سیاره زمین نگاه می‌کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و بعد از مطالعه آن تصمیم گرفت هر از گاهی خبرهای مربوط به فضا و ستاره‌ها را برایمان بفرستد!

سلام، من از آینده با شما حرف می‏زنم، تعجب نکنید! این یک فیلم علمی- تخیلی نیست.  می‏خواهم با شما درباره اتفاقاتی که قرار است در آینده بیفتد، حرف بزنم. اولی مربوط به فرودآمدن سفینه‏ای بر روی سیاره مریخ است. سفینه مارس500 این هفته بعد از گذشت هشت ماه قدم بر این سیاره سرخ گذاشت و یکی دیگر از آرزوهای دیرینه بشر زمینی برآورده شد. البته این خبر یک جورهایی هم واقعیت است و هم دروغ (در راست‌گو و حرفه‏ای بودن من شک نکنیدها)! اصل ماجرا این است که سال گذشته شش داوطلب وارد فضایی شدند که شبیه‏سازی شده بود تا چگونگی سفر به مریخ را تجربه کنند؛ از آن طرف هم دانشمندان با زیر نظر گرفتن شرایط آنها بتوانند این مأموریت را بررسی کنند.

حالا پس از هشت ماه زندگی در کپسول فضاپیما، سه عضو این گروه قدم بر روی خاک مریخ گذاشته‏اند. این مریخ اتاقی است که خاک، نور و دمای آن دقیقاً به صورت سیاره مریخ درآمده است و دوربین‏های موجود بر روی آن، شرایط فضانوردان را ضبط می‏کند. هدف اصلی این آزمایش بررسی شرایط جسمی و روحی فضانوردان در یک سفر طولانی مدت است. این را هم اضافه کنم که از سفر فرضی این گروه تحقیقاتی، حدود نه ماه دیگر باقی مانده است. واقعاً که شما زمینی‏ها برای کشف حقیقت تلاش بسیاری می‏کنید. برای من که حتی تصور این همه وقت در یک فضای محدود، با چند اخترک دیگر خیلی سخت است!

خبر مهم دیگر مربوط به عطارد است، آن هم از آینده! قبلش بگویم که این خبر واقعی است. دانشمندان بی‏صبرانه منتظرند فضاپیمای مسنجر بر روی عطارد بنشیند و ناگفته‌‏های بسیاری از این سیاره اسرارآمیز کشف شود. چیزی که باعث شده محققان برای این اتفاق لحظه‏شماری کنند، اهمیت موضوع و تلاش‏های بی‏شمار آنهاست. همان‏طور که می‏دانید، عطارد نزدیک‏ترین سیاره به خورشید است و دمای بالای آن-425 درجه در روز- شرایط خاصی را ایجاد می‏کند که هر فضاپیمایی نمی‏تواند روی آن بنشیند.

گزارش امروزم را با یک خبر جالب تمام می‏کنم و آن هم جمع‏آوری زباله‏های زمینی است. این‌طور که پیداست، شما زمینی‏ها نه تنها با زباله‏های روی زمین مشکل دارید، بلکه این مسئله به فضا هم کشیده شده است. در تازه‏ترین خبر، کشور ژاپن قرار است یک تور بزرگ را به فضا بفرستد تا بتواند زباله‎های موجود در فضا را جمع‎آوری کند. این تور چند کیلومتری از جنس فولاد ساخته شده است و دانشمندان برای ساخت آن شش سال تحقیق کرده‏اند. از تکه‏های فلزی ماهواره‏های از مدار خارج شده تا خرده سنگ‏هایی که ممکن است برای ماهواره‏‏ها و فضاپیماها مشکلاتی ایجاد کنند، در این تور به دام می‏افتند و جمع‏آوری می‏شوند. جالب است بدانید که تولیدکننده این تور شرکتی است که بیش از 100 سال است تور ماهی‌گیری درست می‏کند. قرار است تور با وصل شدن به یک ماهواره به فضا برود و سپس آن‌جا جدا شود.

کد خبر 129208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز