همشهری آنلاین: آژانس فضایی اروپا به همراه دانشمندان بریتانیایی موفق به ساخت فضاپیمایی شدند که به صورت خودمختار تصمیم‌گیری کرده و از قدرت استدلال و درخواست برخوردار است

فضاپیما

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح چنین فضاپیمایی برای فضانوردان فیلم علمی تخیلی "2001: یک ادیسه فضایی" نتایج مرگباری را در پی داشت زیرا رایانه‌های هوش مصنوعی این فضاپیما به صورت خود مختار تصمیم گرفتند به منظور ادامه پیدا کردن ماموریت باید فضانوردان را از بین ببرند.

اما با وجود اخطار کارگردان این فیلم، "استنلی کوبریک" و نویسنده داستان آن، "آرتور سی کلارک"، آژانس فضایی اروپا امیدوار است بتواند از هوش مصنوعی حقیقی برای کنترل فضاپیماهای آینده خود استفاده کند.

از این رو مهندسان بریتانیایی در حال تکمیل سیستم کنترلی هستند که می‌توان از آن در ماهواره‌ها، نقلیه‌های اکتشافی روباتیک و فضاپیماهایی با قابلیت خود کنترل شوندگی به کار گرفت. این فضاپیماها می‌توانند یاد بگیرند، مشکلات را شناسایی کنند، با شرایط ماموریت انطباق پیدا کنند، تعمیرات انجام دهند و به صورت خودکار درباره چگونگی بهتر انجام دادن وظایفشان تصمیم‌گیری کنند.

جزئیات این پروژه در پی آماده شدن آژانس فضایی اروپا برای ارسال دومین نقلیه خودکار حمل و نقلی یا ATV2 خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر شده است. این فضاپیما به صورت خودکار مسیری از پیش برنامه‌ریزی شده را به سوی ایستگاه فضایی طی کرده و برای کناره گیری در ایستگاه از حسگرهای خارجی و سیستم ممانعت از برخورد استفاده می‌کند.

آژانس فضایی اروپا در عین حال برنامه‌هایی را برای ساختن اولین فضاپیما با قابلیت حمل و بازگشت ایمن انسان به فضا منتشر کرده است. به گفته "ساندور ورس" متخصص سیستم‌های کنترل خودکار در دانشگاه ساوث هامپتون که مدیریت پروژه تکمیل سیستم‌های هوش مصنوعی را به عهده دارد معتقد است به زودی با استفاده از این فناوری‌ها نیاز به حضور مداوم انسان در فضا کاسته خواهد شد و ماموریت‌های روباتیک و بدون سرنشین وظایف انسان‌ها را به عهده خواهند گرفت.

وی می‌گوید: "به این شکل ماهواره‌های ارتباطاتی و اکتشافات فضایی که در حال حاضر نیازمند کنترل لحظه به لحظه انسان‌ها هستند به صورت خودکار عمل خواهند کرد و به این صورت تا حد قابل توجهی از هزینه‌های ماموریت خواهند کاست." ورس در حال تکمیل سیستم کنترل ماهواره‌ای به نام Sysbrain است که می‌تواند از زبان طبیعی برای درک دستورالعمل‌های جدید و اطلاعات جدید استفاده کند. این به آن معنی است که سیستم کنترلی فضاپیما می‌تواند اسنادی که به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند را خوانده و به بارگذاری کدهای برنامه ریزی شده ویژه‌ای نیاز ندارد.

این سیستم حتی قادر است وارد اینترنت شده و اطلاعات به روزرسانی شده و جدیدتر را دریافت کرده و آنها را بیاموزد. با این همه ورس معتقد است در ساخت فضاپیماهای هوش مصنوعی حقیقی باید به گونه‌ای عمل کرد که احتمال به خطر افتادن جان انسان‌ها بر اساس تصمیم گیری‌های فضاپیما به صفر برسد.

کد خبر 128322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز