مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست سازمان فضایی ایران گفت: کاوشگر 5 حامل موجود زنده سال آینده عازم فضا می‌شود و قرار است این موجود زنده در این ماموریت به طور سالم به زمین بازگردد

دکتر حمید فاضلی

دکتر حمید فاضلی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: موضوع کاوشگرهای زیستی حامل موجود زنده موضوع کاملا جدید در کشور محسوب می‌شود و تمامی مطالعات و آزمایش‌های صورت گرفته بر روی آن برای اولین بار انجام می‌شود.

وی افزود: کاوشگر 5 حامل موجود زنده است و تغییرات ارزشمندی از طریق انجام آزمایش‌های زیرسیستمی نسبت به کاوشگر چهار انجام شده است.

سرپرست سازمان فضایی ایران ابراز امیدواری کرد که کاوشگر 5 با موفقیت پرتاب شود و بتوان موجود زنده حامل آن را سالم به زمین بازگرداند.

وی افزود: تمام برنامه ریزی‌ها براین اساس است که ما با اطمینان بالایی بتوانیم پرتاب را با موفقیت و بازیابی را با موجود زنده انجام دهیم.

فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بسیاری ازکاوشگرها هنگام مواجهه با جو به دلیل حرارت بالا دچار سوختگی می‌شود و اثری از آنها باقی نمی‌ماند و این درحالی است که بقایای کاوشگر چهار پرتاب شده توسط چتر بازیابی شد.

وی خاطرنشان کرد: میمون شبیه سازی شده درداخل کپسول زیستی کاوشگر چهار در بخش تحتانی کاوشگرها قرار دارد و این عروسک از تمامی جهات شبیه موجود زنده موجود در کاوشگر 5 است و از سوی دیگر تمامی تجهیزات مورد نیاز برای ثبت علایم حیاتی در آن تعبیه شده بود.

سرپرست سازمان فضایی ایران ابراز امیدواری کرد که در سال آینده کپسول زیستی کاوشگر 5 در ابعاد کاوشگر چهار حامل موجود زنده به فضا پرتاب خواهد شد.

کد خبر 162565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز