مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان سوئیسی در حال کار بر روی ماهواره روباتیک زباله جمع‌کن برای تمیز کردن فضا از زباله‌های فضایی هستند

ماهواره رفتگر

به گزارش ایسنا، بیش از نیم میلیون زباله فضایی، از بقایای یک موشک در اندازه اتوبوس تا قطرات ریز رنگ، می‌تواند برای ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی و ماهواره‌های موجود در مدار خطرآفرین باشد.

دانشمندان و مهندسان سوئیسی برای حل این مشکل و جمع‌آوری زباله‌های فضایی،‌ در حال ساخت ماهواره رفتگر موسوم به CleanSpace One هستند.

ماهواره رفتگر احتمالا طی سه تا پنج سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد و قرار است یکی از دو زباله موجود در فضا شامل بقایای ماهواره پیکو یا ماهواره TIsat در ابعاد هزار سانتی متر مکعب را جمع‌آوری کند.

زمانی که ماهواره رفتگر به دو هدف مورد نظر می‌رسد، بازوی قلاب‌دار ماهواره دراز شده و زباله فضایی را می‌گیرد و ماهواره به سمت جو زمین حرکت می‌کند و در حرارت جو از بین می‌رود.

ماهواره رفتگر CleanSpace One در مرکز تحقیقات فضایی در لوزان سوئیس طراحی و ساخته می‌شود. در این ماهواره از سیستم نیروی محرکه میکرو و برق برای انداختن قلاب به سمت زباله فضایی استفاده می‌شود. مشکل اصلی پیش روی محققان طراحی بازوی قلاب‌دار برای به دام انداختن دقیق هدف عنوان شده است.

در سال 2009 میلادی ماهواره Iridium‌ آمریکا با بقایای ماهواره روس برخورد کرد که باعث نابود شدن ماهواره‌ای به ارزش 55 میلیون دلار شد و بیش از دو هزار قطعه زباله فضایی ایجاد شد که لزوم طراحی و ساخت ماهواره‌های رفتگر را نشان می‌دهد.

کد خبر 160843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز