مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان سوئیسی دست به ساخت سیستم رانش ماهواره زده‌اند که می‌تواند مسیر زمین تا ماه را با یک دهم لیتر سوخت بپیماید

MicroThrust

به گزارش ایسنا، وزن این موتور کوچک تنها چند صد گرم بوده و با یک ترکیب شیمیایی یونی کار می‌کند. بدین شکل که از برق برای استخراج یون و تولید نیروی محرکه استفاده می‌کند. این موتور کوچک برای پرتاب ماهواره به مدار ساخته نشده بلکه در عوض به مانور فضاپیما در فضا کمک می‌کند که پیش از این نیازمند موتورهای عظیم‌الجثه و گران بود.

اولین پیش ساخت این موتور قرار است توسط آزمایشگاه‌های موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان رونمایی شود و محققان امیدوارند این فناوری بتواند آغازگر عصر جدید اکتشافات فضایی کم هزینه باشد.

ماهواره‌های کوچک از هزینه بسیار کمتری نسبت به انواع بزرگ‌تر آن برخوردار بوده اما اخیرا از کمبود یک سیستم رانش موثر رنج می‌برد.

این در حالیست که محققان سوئیسی امیدوارند که این موتور "ریز رانشی (MicroThrust)" که به ماهواره قابلیت تغییر مسیر در مدار با سرعت 40 هزار کیلومتر در ساعت را می‌دهد، بتواند پاسخی برای این نیاز باشد.

این موتور قرار است بر روی ماهواره CleanSpace One که در حال حاضر برای پاکسازی فضا از ضایعات فضایی در حال ساخت است، نصب شود.

ماهواره 11 میلیون دلاری قرار است به جمع‌آوری توده‌های ضایعات مداری پرداخته و آنها را به سوی جو زمین پرتاب کند تا در زمان ورود مجدد در آن بسوزند.

کد خبر 164890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز