همشهری آنلاین: کپسول فضایی سایوز که دو فضانورد روسی و یک آمریکایی را حمل می کرد جمعه 8 اردیبهشت ماه دردشت‌های وسیع مرکز قزاقستان فرود آمد و به اقامت 163 روزه آنها در ایستگاه بین‌المللی فضایی خاتمه داد

به گزارش خبرگزاری مهر، آنتوان شکاپلروف، آناتولی ایوانیشین و دنیل بوربنک از ناسا، با فرود این فضاپیما در شمال شهر آرکالیک مأموریت خود را به ایستگاه بین المللی فضایی پایان بخشیدند.

تلویزیون ناسا تصاویری از این کپسول که توسط یک چترنجات به آرامی به زمین فرود می‌آمد را پخش کرد، درحالی که شش وسیله نقلیه به آن نزدیک شدند. هشت هلی کوپتر امدادی نیز در این محوطه درحال پرواز بودند تا در صورت نیاز هرگونه کمکی را سریع اعمال کنند.

شکاپلوروف که در صندلی مرکزی این کپسول نشسته بود اولین نفری بود که بیرون کشیده شد و روی صندلی قرار گرفته درحالی که یک تیم پزشکی علائم حیاتی وی را بررسی می‌کرد، این فضانورد با لبخند با همکاران خود گفتگو می‌کرد. سپس ایوانیشین از کپسول بیرون آورده شد و فرآیند مشابه برای وی تکرار شد.

راب نویاس سخنگوی ناسا از این فرود به عنوان فرودی در مرکز هدف یاد کرد و گفت: این فضاپیما درست در نقطه‌ای که پیش بینی شده بود فرود آمد.

سفر کپسول سایوز از فضا سه ساعت و نیم پیش از فرود آغاز شده بود و زمانی که حدود 100 متری بالای زمین قرار داشت، سایوز وارد اتمسفر زمین شد و صفحه محافظ حرارتی خود را بیرون آورد تا از مسافران فضایی خود از گرمای شدیدی که به واسطه اصطکاک فضایی ایجاد می‌شود حفاظت کند.

این فضانوردان پس از حدود 6 ماه پا به زمین گذاشته و بار دیگر جاذبه زمین را احساس کردند.

سایوز که با سرعت 788 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، 15 دقیقه پیش از فرود روی زمین چترنجات خود را باز کرد و در دقایق آخر چتر نجات که سرعت فضاپیما را به 24 کیلومتر در زمین کاهش می‌داد باز شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز