مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اخترک 2020 یک ستاره کوچک معمولی نیست! می­شود گفت که یکی از معدود جرم­های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو در همسایگی کهکشان راه شیری است

که بر حسب اتفاق یک روز وقتی با تلسکوپ نقره­ای‌رنگش‌- که به گفته خودش آدم­ها تا هزار سال دیگر هم نمی­توانند یکی مثل آن را بسازند- به سیاره زمین نگاه می­کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و شروع به خواندن آن کرد. (البته این را هم بگویم که اخترک 2020 از وقتی که کره زمین را کشف کرده دیگر کار و زندگی­اش را ول کرده است و مدام در زندگی و کار ما زمینی­ها سرک می­کشد و گه گاه ایراداتی هم می­گیرد!) همین طور که با اشتیاق مشغول خواندن دوچرخه بود، از بین مطلب­ها، توجهش به خبرهای نجومی جلب شد و بعد از کمی تحقیق، فهمید که خوانندگان ما علاقه زیادی به نجوم و اتفاق­هایی که در فضا می افتد دارند. آنجا بود که فکری به نظرش رسید و تصمیم گرفت که کار تازه­ای را شروع کند. از طریق ماهواره­ ارتباطی­اش با ما تماس گرفت و گفت که حاضر است با ما همکاری کند و خبرهای مربوط به فضا و ستاره­ها را برایمان بفرستد!

فضاپیمای دیسکاوری

عبدالرحمن صوفی، ستاره شناس معروف ایرانی

این شد که ما هم ستونی را به  اخترک 2020 اختصاص دادیم تا هر چند هفته یک بار ما را از اتفاق­هایی که در گوشه و کنار کیهان می­افتد با خبر کند و با توضیحات اخترکی خودش، به ما بگوید که آن دور دورها چه می گذرد.

سلام! یکی از مهم‌ترین خبرهای نجومی در هفته­های گذشته، پرتاب فضاپیمای دیسکاوری به ایستگاه بین­المللی فضایی بود که به دلیل مشکل­های فنی، با کمی تأخیر همراه بود. پس از پرتاب، چکه کردن یکی از موتورها باعث نگرانی سرنشینان شد اما در نهایت فضاپیما با هفت فضانورد توانست در ایستگاه آرام گیرد. در این سفر فضانوردها 8000 کیلوگرم بار با خود بردند که قرار است در آینده از آنها در آزمایش­های علمی  استفاده شود. یک دستگاه فریزر، یک تردمیل(دستگاه دو درجا) و یک دستگاه تهویه هوا از دیگر وسیله­هایی است که فضانوردها با خودشان به ایستگاه برده اند و نشان می‌دهد آنها چه‌قدر به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. بد نیست این را هم بدانید که در این سفر هشت موش  فضانوردها را همراهی می‌کنند. زمینی­ها با این کار اثرهای زندگی در فضا را روی بدن جانداران  بررسی می‌کنند تا در آینده که برنامه­های طولانی‌تری برای زندگی در فضا داشتند از نتیجه آنها استفاده کنند! از دیگر برنامه­های کاری آنها می­توان به انجام سه پیاده­روی فضایی برای جایگزین کردن وسیله­های علمی خارج از ایستگاه و نصب یک مخزن تازه آمونیاک اشاره کرد. از آمونیاک برای انتقال حرارت اضافی تولیدشده در ایستگاه به رادیاتورهای خارجی و خنک نگه داشتن محیط داخل ایستگاه فضایی استفاده می­شود.

سنگ تقلبی که گفته می شد از ماه آمده!

مدارگرد چاندرایان

خبر دیگر این که در هفته آخر مرداد ماه، در کشور شما مسابقه رصدی به نام صوفی برگزار شد و بهترین رصدگران معرفی شدند. طبق تحقیق­هایی که من کرده­ام «عبدالرحمن صوفی» یکی از منجمان معروف ایرانی است که در سال192 قمری به دنیا آمده و سال 673 از دنیا رفته است. او در مدت زندگی­اش توانست بیش از هزار ستاره را رصد و ویژگی­های هر کدام را ثبت کند. رقابت رصدی صوفی امسال در شهر شیراز و در کنار بنای پاسارگاد و تخت جمشید برگزار شد و در آن 116 شرکت کننده از شهرهای مختلف ایران به رقابت پرداختند.
یک خبر هم از مدارگرد «چاندرایان» برایتان دارم که گفته می­شود ارتباطش با زمین قطع شده است. این مدارگرد که سال گذشته توسط شرکت فضایی هند به فضا فرستاده شده است تا به حال توانسته اطلاعات خوبی را به زمین مخابره کند. اما به تازگی مشکلی برایش به وجود آمده به‌طوری که نه می تواند پیامی را دریافت و نه ارسال کند و در اصطلاح نجومی لال شده است. تا به حال مدارگرد چاندرایان سه هزار بار دور ماه چرخیده و عکس های بسیار خوبی از آنجا به زمین فرستاده است.

در آخر هم یک خبر جالب را که چند روز پیش شنیده­ام  نقل می­کنم که نشان می­دهد شما زمینی­ها بعضی وقت­ها چه کارهای عجیبی می­کنید!‌ در سال 1969 فضاپیمای آپولو11 روی کره ماه فرود آمد و سه سرنشین آن برای اولین بار توانستند روی ماه قدم بگذارند. یکی از یادگارهای آن سفر قطعه سنگی بود که به نخست وزیر سابق هلند هدیه شد و بعد از آن در موزه آمستردام به نمایش گذاشته شد. به تازگی آزمایش‌هایی روی این سنگ انجام شده  که نشان می‌دهد این قطعه سنگ نه تنها از کره ماه نیامده است بلکه یک تکه چوب است! این چوبِ سنگ‌شده در واقع فسیلی است که در آن ، مواد معدنی جایگزین بافت های درخت شده است. کارکنان موزه این مسئله را خنده‌دار توصیف کردند و گفتند که به عنوان یک سنگ عجیب همچنان آن را در موزه نگه خواهند داشت!

کد خبر 90042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز