پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اگر اسم «مکعب روبیک» را نشنیده باشید مطمئن هستم که آن را دیده­اید!

روبیک یک مکعب رنگی شامل 26 مکعب کوچک است که هر وجه آن رنگ متفاوتی دارد. بازی با این مکعب به این ترتیب است که ابتدا جای مکعب­ها را به هم می­زنیم و بعد آن قدر آنها را جابه‌جا می­کنیم تا مکعب به حالت اولیه بازگردد. یعنی  هر وجه آن که شامل 9 مربع کوچک است ،تنها یک رنگ داشته باشد.[عجب سرعتی! حل مکعب روبیک در 10:88 ثانیه]

مخترع این مکعب جالب که امروزه به عنوان یکی از معروف­ترین بازی­های فکری در دنیا شناخته شده است فردی است به نام «ارنو روبیک». روبیک در سال 1944 میلادی در بوداپست مجارستان به دنیا آمد. او در سال 1975 روش ساده‌ای را مطرح کرد و با آن نشان داد که چگونه می­توان مکعب‌های کوچک را در حالی که به هم وصل هستند، چرخاند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی دوباره به این مکعب بیندازیم. مکعب روبیک 6 مکعب مرکزی، 8 مکعب در گوشه ها و 12 مکعب در لبه ها دارد. دو وجه از مکعب­های لبه­ای و سه وجه از مکعب­های گوشه­ای نمایان است. وجود تورفتگی­هایی در مکعب­های کوچک باعث جابه­جایی آنها می­شود.

بد نیست بدانید که راه­های متفاوتی برای حل معمای روبیک وجود دارد. اما با استفاده از شاخه­ای از ریاضیات به نام «نظریه گروه­ها» می­توان به طور منطقی به بررسی آنها پرداخت. در این روش هر مکعب کوچک نماد ویژه­ای دریافت می‌کند که با استفاده از قانون‌های ریاضی می­توان جایگاه و موقعیت آنها را سنجید.

کد خبر 90045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز