همشهری آنلاین: شاتل فضایی آمریکایی دیسکاوری شنبه 26 فوریه برای آخرین بار پیش از بازنشستگی‌اش، در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت تا یک مدول جدید و یک روبات برای این آزمایشگاه پژوهشی مداری را به آن تحویل دهد.

discovery

به گزارش خبرگزاری فرانسه ایستگاه کنترل ماموریت در هوستون تگزاس اعلام کرد این قدیمی‌ترین و پرسفرترین شاتل ناسا در ساعت 19:14 به وقت گرینیچ در فاصله 350 کیلومتری بالای غرب استرالیا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوسته است.

دیسکاوری به نحوی عالی بوسیله فرمانده استیو لیندسی در مانوری دقیق با یک پشتک و وارو زدن چرخشی به میزان یک درجه در ثانیه به ایستگاه متصل شد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در این روزها جایی شلوغ است، وسائل نقلیه فضایی و آزمایشگاه‌ها از هر کشوری در این ایستگاه پژوهشی بین‌المللی پهلو گرفته‌اند.

به گفته ناسا وسیله نقلیه HTV از ژاپن، سفینه‌های پروگرس و سویوز روسیه، روبات دکستر از کانادا و سفینه باری روباتی ATV-2 اروپا همگی در ایستگاه فضایی هستند.

دیسکاوری پنج‌شنبه از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد، و حامل شش فضانورد آمریکایی است.

برنامه شاتل فضایی آمریکا در ادامه امسال پس از پرتاب شاتل ایندور در ماه آوریل و پرتاب شاتل آتلانتیس در ماه ژوئن پایا می‌یابد، و به این ترتیب کپسول‌های فضایی روسی تنها روش انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند بود.

خدمه دیسکاوری قرار است یک مدول چندکاره دائمی، که دارای فضای ذخیره اضافی و یک منطقه برای انجام آزمایش‌ها است، و نیز برخی بخش‌های یدکی و یک "حامل لجستیک اکسپرس"، یک سکوی خارجی برای تجهیزات بزرگ را به ایستگاه فضایی تحویل دهند.

شاتل دیسکاوری همچنین اولین روبات انسان‌نما را به ایستگاه آورده است. روبونات 2 یا R2 یک طرح مشترک میان جنرال موتورز و ناسا است و پس از ترک شاتل به عنوان یک ساکن دائمی در ایستگاه باقی خواهد ماند.

هنگامی که دیسکاوری این سفر را به پایان برساند، این قدیمی‌ترین شاتل باقیمانده تعداد پروازهایی بیش از همه شاتل‌های مشابه‌اش خواهد داشت و در مجموع 180 نفر را به فضا برده است، که از جمله شامل اولین فرمانده زن شاتل و اولین فضانورد آمریکایی آفریقایی‌تبار است.

دیسکاوری از هنگامی برای اولین بار در سال 1984 به فضا فرستاده شد، برای بارهای متعدد راهگشای زمینه‌هایی جدید بوده است. دیسکاوری تلسکوپ فضایی هابل را حمل کرد،‌ که در ابتدا قرار بود به ایستگاه فضایی میر روسیه متصل شود، و همچنین بخشی از آزمایشگاه کیبو ژاپن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد.

دیسکاوری بیش از 5600 بار دور کره زمین را پیموده و در 352 روزی که در فضا بوده 230 میلیون کیلومتر مسافت را پشت سر گذاشته است.

دیسکاوری همچنین اولین شاتلی بود که پس از دو فاجعه عمده به فضا فرستاده شد: انفجار شاتل چلنجر در هنگام پرتاب سال 1986 و حادثه شاتل کلمبیا هنگام بازگشت به زمین در سال 2003.

پایان برنامه شاتل در دوران کاهش بودجه‌ها و سیاست تنگ‌کردن کمربندها در آمریکا خلایی در برنامه فضایی آمریکا ایجاد می‌کند و کپسول‌های فضایی روسی را به عنوان تنها راه انتقال فضانوردان وتجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی می‌گذارد.

کد خبر 129252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز