مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ناسا قصد دارد با داخل کردن سفینه ای بدون سرنشین داخل اتمسفر بیرونی خورشید به این ستاره نزدیک‌تر بشود.

خورشید

این سفینه طبق طرح های ناسا اندازه یک ماشین خواهد بود.

دانشمندان امیدوارند کاوشگر خورشیدی جدید(سولار پروب پلاس) چزی حدود سال 2018 برای پرتاب آماده شود.

این سفینه بایستی پیش از ویران شدن با گرمای 1400 درجه ای خورشید، بتواند اطلاعات و داده های باارزشی کسب کند.

برای مقاومت در برابر حرارت و اشعه ها این وسیله با صفحه ضد حرارتی کمپوزیت و ترکیب کربنی محافظت خواهد شد که البته این سپر محافظتی باید ساخته شود.

پژوهشگران می‌گویند خورشید یکی از جاهای معدودی است که هنوز سفینه ای به آنجا نرفته.

به گفته ریچارد هریسون، فیزیکدان خورشیدی از آزمایشگاه روثرفورد اپلتون انگلیس:"تلاش برای فهمیدن اینکه خورشید چطور بر زمین تاثیر می‌گذارد دغدغه مهم این روزهاست. چیزی که ما تا به حال انجام نداده ایم در حقیقت، رفتن به آنجاست.می‌توانی به سفینه ای که به مریخ و ونوس برود و از آنها بگذرد فکر کنی اما درمورد خورشید، ماجرا کمی متفاوت است».

لیکا گوهاثاکورتا دانشمند برنامه اس پی پی در مقر ناسا در واشنگتن می گوید:" برای اولین بار ،ما خواهیم توانست خورشید را لمس و بو کنیم و بچشیم".

سفینه موردنظر به ابزارها و سیله‌های مختلف مجهز خواهد بود که از بین آنها می توان به ردیاب باد خورشیدی، یک دوربین سه بعدی و وسیله‌ای برای اندازه‌گیری محیط مغناطیسی اشاره کرد.

اتمسفر بیرونی خورشید تاج خورشید نامیده می‌شود و چند صد برابر داغ‌تر از جو و سطح قابل دید خورشید است.

یکی از اهداف ساخت و پرتاب سفینه اس‌پی‌پی فهمیدن و اشنایی با طبیعت باد خورشیدی ایت؛ توده‌ای که از اجزا و ذره‌های شارژ شده ‌ای که خورشید را به صورت موج ‌وار داخل فضا می‌فرستد .

این کاوشگر ویژه بایستی پاسخ دو سوال کلیدی فیزیک خورشیدی را بیابد: چرا اتمسفر بیرونی خورشید بسیار داغ‌تر از سطح قابل دید خورشید است؟ و دیگر این‌که چه چیزی باد خوریدی را که روی زمین و سیستم کهکشان ما اثر می‌گذارد؛ به حرکت وامی‌دارد؟

اس‌پی‌پی تنها پروه در دست اقدام برای نزدیک شدن به خورشید نیست.ناسا و آژانس فضایی اروپا روی پروژه دیگری به نام اربیتر خورشیدی نیز کار می کنند.این یکی طرح ساخت ماهواره‌ای برای رفتن به این ستاره تا آخر این دهه است.

کد خبر 115429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز