همشهری آنلاین: شاتل اندیور با طی کردن چند ساعت باقی مانده به آغاز آخرین ماموریت‌اش پس از شاتل دیسکاوری به سرعت به روزهای پایانی فعالیت‌های فضایی‌اش نزدیک می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، با این وجود شاید بتوان گفت مراسم آخرین پرواز اندیور نسبت به دو شاتل دیگر که یکی برای همیشه بازنشسته شده و دیگری در انتظار بازنشستگی بسر می‌برد پرهیاهوتر و به یادماندنی‌تر است.

از یک طرف حضور مقاماتی از قبیل باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و گابریل گیفوردز، همسر مجروح کاپیتان شاتل اندیور و از طرفی دیگر حضور بزرگترین آزمایشگاه فیزیکی فضایی جهان در محموله بار شاتل اندیور می‌تواند آخرین ماموریت این شاتل را نسبت به دو شاتل دیگر پر رنگ‌تر کند.

قرار است این آزمایشگاه فیزیکی بزرگ در یافتن پاسخ برخی از بزرگ‌ترین اسرار علم فیزیک به دانشمندان کمک کند. با انتقال "طیف نگار آلفا مغناطیس" به ایستگاه فضایی بین المللی، آخرین ماموریت اندیور به یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای جهان فیزیک تبدیل خواهد شد.

این طیف نگار به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است تا بتواند عمیق ترین اسرار جهان هستی، آنچه برای ضد ماده رخ می‌دهد و هویت واقعی ماده تاریک را مورد بررسی قرار دهد. برای ساخت این دستگاه 7 تنی 20 سال زمان صرف شده و 600 محقق از 60 موسسه در 16 کشور در پروژه ساخت آن مشارکت داشته‌اند. هزینه ساخت این طیف نگار در حدود 1.5 تا 2 میلیارد دلار بوده است.

شاتل اندیور امروز با انتقال دادن این آزمایشگاه بزرگ و پس از پایان دادن به ماموریت خود به زندگی 24 ساله‌اش به عنوان یک شاتل فعال پایان خواهد داد. اندیور در سال 1987 ساخته شده و پنجمین عضو ناوگان شاتل‌های ناسا به شمار می‌رود که امروز برای آغاز آخرین ماموریت خود ثانیه شماری می‌کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶