مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا رسماً خبر از کار افتادن مریخ‌نورد فینکس (Phoenix) را اعلام کرد

به گزارش اسوشیتدپرس، ناسا می‌گوید آخرین تلاش‌ها برای به کار انداختن دوباره فینکس بی‌فایده بوده و این مریخ‌نورد دیگر نمی‌تواند با مرکز کنترل ارتباط برقرار کند.

آخرین تصاویر از موقعیت فینکس نشان می‌دهند که نشستن برف برروی صفحه سلول خورشیدی آن باعث شکستن این بخش حیاتی از مریخ‌نورد شده‌است.

فینکس در 25 مه 2008 در نزدیکی قطب شمالی مریخ فرود نشست و برای 5 ماه، یعنی 2 ماه بیشتر از پیش‌بینی‌ها به طور موفقیت‌آمیز به انجام مأموریت پرداخت.

مهندسان ناسا بعد از پایان این مدت امیدی نداشتند که فینکس در شرایط سخت زمستان‌های مریخ دوام بیاورد ولی با این حال همواره منتظر بودند که نشانه‌های از حیات در این مریخ‌نورد بودند.

مدارگرد "اودیسه مریخ" امسال بیش از 200 بار از بالای موقعیت فینکس عبور کرد تا با آن ارتباط رادیویی برقرار کند. اکنون با فرارسیدن تابستان در نیم‌کره جنوبی مریخ ناسا آخرین تلاش ناموفق خود برای نجات دادن فینکس را انجام داد.

یک ماه گذشته نیز تصاویری از مدارگرد شناسایی مریخ تغییراتی در سایه‌ فینکس نشان می‌داد که نشانه‌ای از جمع شدن چندصد پوند یخ دی‌اکسید کربن برروی صفحه‌های سلول خورشیدی آن است.

فینکس اولین مریخ‌نوردی بود که در نزدیکی صفحات قطبی سیاره سرخ مأموریت انجام دهد. فینکس از دست‌های روباتیک برای کاوش در اعماق یخ‌های مریخ استفاده می‌کرد و یکی از برجسته‌ترین یافته‌هایش کشف نشانه‌هایی از وجود یخ آب در محل فرودش بود.

یکی دیگر از یافته‌های مهم فینکس، کشف نشانه‌های وجود پرکلرات در خاک مریخ بود. در زمین، پرکلرات به طور طبیعی در یکی از بیابان‌های کشور شیلی یافت‌ می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که بعضی میکروب‌ها از این ماده به عنوان منبع انرژی برای حیات استفاده می‌کنند و دانشمندان نیز حدس می‌زنند ممکن است وجود این ماده در مریخ نشانه وجود میکروب‌های مشابهی باشد.

نکته جالب در مورد مأموریت‌های فینکس این بود که ناسا از شبکه اجتماعی توییتر برای گزارش پیشرفت‌های مأموریت‌های فینکس به طور عمومی استفاده می‌کرد.

روز دوشنبه این پست در صفحه توییتر فینکس ارسال شد: "از طرف تیم: خوب بخوابی! یک فصل دیگر هم به پایان رسید، ولی خیلی چیزها از یافته‌های تو باید نوشته شود."

کد خبر 108316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز